Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Mørk chokolade er da vildt sundt – er det ikke?

Det kan betragtes som en sund grøntsag, mener norsk overlæge. Men holder påstandene om kakao, antioxidanter og andre stoffer i den mørke 'gudespise'?

Hvor godt er mørk chokolade egentlig?
Hvor godt er mørk chokolade egentlig?

Der er ingen tvivl om, at mørk chokolade er et bedre valg end mælkechokolade, hvis du holder øje med vægten, men alligevel har lyst til lidt sødt. Men til tider virker det, som om mørk chokolade er kuren for alt. Det skriver Forskning.no ifølge Videnskab.dk.

Der dukker løbende nye artikler op med glædelige nyheder: »Du kan spise chokolade med god samvittighed.«

Den gør dig efter sigende klogere, mere glad, slankere og mindre stresset. Mørk chokolade forebygger i tillæg slagtilfælde og hjerte-kar-sygdomme.

Nyhederne kommer selvsagt med de sædvanlige forbehold. Chokoladen skal indeholde mindst 70 procent kakao, og man kan ikke slippe afsted med at spise en hele plade, for mørk chokolade indeholder også fedt og sukker.

Læs mere på Videnskab.dk: Chokolade beskytter mod slagtilfælde

For meget af det gode vil med andre ord levere alle de sure eftervirkninger, som sukker og fedt normalt har.

På den ene side indeholder chokoladen stoffer, som kan have en positiv helbredsmæssig effekt, og på den anden side indeholder den samtidig sukker og fedt i så store mængder, at det kan sabotere en balanceret kost.

Så hvor meget mørk chokolade kan man spise? Og får man egentlig en positiv helbredseffekt ud af et forsvarligt dagligt indtag?

Chokoladens helbredseffekt

Når du ser skrevet, at mørk chokolade kan have en positiv effekt på helbredet, er det egentlig kakaoen, man skriver om.

Læs mere på Videnskab.dk: Kakao forbedrer ældres hukommelse

Det er dette magiske pulver, som efter alt at dømme leverer den positive effekt. Og indlysende nok: Jo mere kakao chokoladen indeholder, desto bedre.

»De, som har fået skylden eller æren, er de såkaldte flavanoler,« forklarer Harald Carlsen, som er professor på NMBU, Norges miljø- og biovidenskabelige universitet.

Flavanoler er et kemisk stof, som falder ind under flavanoider, der igen er en form for polyfenoler, som ofte kaldes antioxidanter.

Kort sagt beskytter antioxidanterne celler, proteiner og arvestof i vores kroppe. Om flavanoler rent faktisk har denne gode egenskab, kommer vi tilbage til.

Det ser ud til, at disse stoffer har en positiv effekt mod betændelse i kroppen, og at de kan forebygge hjerte-kar-sygdomme.

Kan chokoladen regnes som en grøntsag?

En anden velkendt kilde til antioxidanter er frugt og grøntsager, som har lagt grobund for sammenligningen og for påstanden om, at mørk chokolade bør opfattes som én af de fem portioner frugt og grønt, vi bør spise om dagen. Det mener overlæge og kogebogsforfatter Berit Nordstrand ifølge Aftonbladet.

Læs mere på Videnskab.dk: Fup-forsker: Jeg snød millioner til at tro, at chokolade slanker

Det er måske lidt groft sagt, men Harald Carlsen er som udgangspunkt enig i denne påstand.

»Når det kommer til frugt og grøntsager, er der tilpas mange beviser, der tyder på, at det er indtaget af polyfenoler i tillæg til vitaminer og fibre, som giver den positive effekt,« forklarer han.

Hvor meget skal man spise, før det har en effekt?

Anbefalingerne om, hvor meget chokolade der skal til, er ret forskellige. Enkelte ernæringsfysiologer siger, at man ikke skal spise mere end ni gram om dagen. Det svarer til ét til to stykker chokolade.

Andre anbefaler op mod 20 til 30 gram dagligt. I tillæg findes der forskning, som viser, at den positive effekt aftager, hvis man spiser mere end 6,7 gram chokolade.

Det kan også være vanskeligt at finde ud af, om vi får den samme positive helbredseffekt under almindelige hverdagsforhold, som forsøgspersonerne får i et forskningsstudie.

Læs mere på Videnskab.dk: Mørk chokolade med hørfrø og chili øger forbrændingen

Forskerne bruger nogle gange så store mængder af det helsebringende stof i undersøgelserne, at vi ikke er i stand til at indtage de samme mængder i det virkelige liv og i kosten.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.