Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Mobilselskab tilbyder advokathjælp til ofre for onlinekrænkelser

Ofre for onlinekrænkelser kan i et nyt mobilabonnement få juridisk hjælp til at fjerne indhold fra nettet og slæbe krænkeren i retten. Fedt initiativ mener Karina, som har fået delt intime billeder.

Krænkelsen kan eksempelvis være onlinemobning eller såkaldt »hævnporno«.
Krænkelsen kan eksempelvis være onlinemobning eller såkaldt »hævnporno«.

Digitale krænkelser starter ofte med mobilen, og derfor er det kun naturligt, at mobiludbydere påtager sig et ansvar for at stoppe krænkeren og bremse videredelingen.

Det er ræsonnementet bag et nyt produkt, som mobilselskabet Call me i samarbejde med Help Forsikring lancerer mandag.

Konkret vil Call mes kunder fremover kunne tilkøbe tillægsforsikringen WebHelp til deres mobilabonnement eller købe et nyt mobilabonnement, som sikrer kunden juridisk hjælp, hvis vedkommende eller dennes familie bliver krænket på nettet.

Krænkelsen kan eksempelvis være onlinemobning eller såkaldt »hævnporno«.

»Vi lever af kommunikation, og derfor skal vi også involvere os i vores brugeres måde at kommunikere på. Vi kan se, at onlinekrænkelser er et stigende problem, og derfor mener jeg, at vi som virksomhed skal påtage os et ansvar og hjælpe til, hvor vi kan. Det er det her et forsøg på,« siger Anthony Lim, salgs- og marketingdirektør i Call me.

Hvis en kunde oplever at få delt et billede af sig selv på nettet i en intim situation eller pludselig opdager, at der florerer falske sociale profiler i vedkommendes navn, stiller Help Forsikring advokater til rådighed, som tager en snak med krænkeren og rejser en civil retssag, hvis det bliver nødvendigt:

»Vi starter med at kontakte krænkeren og dennes forældre, hvis krænkeren er mindreårig. Det at føre en retssag er ikke et mål, for det kan få tingene til at eskalere, så til at begynde med oplyser vi, at indholdet er ulovligt og skal fjernes. Hvis det bliver nødvendigt, kan vi på den krænkedes vegne stille krav om erstatning for tort, og der kan også ske trussel om anmeldelse til politiet. Ofte er det nok, fordi det vægter tungere, når en advokat retter henvendelse,« siger Kristian Nordbye, Country Manager i Help Forsikring.

Forsikringsselskabet har inden for de seneste år rådgivet og ført retssager på vegne af især unge kvinder, som har fået delt intimt billedmateriale på nettet imod deres vilje. Det er en problemstilling, som Berlingske satte fokus på tidligere i år med serien Blottet, hvor 11 kvinder stod frem og fortalte om at blive klædt ufrivilligt af online.

Er det ikke en politiopgave, I går ind og påtager jer?

»Med al respekt for politiet er det, vi hører og kan læse i pressen, at det ikke er et område, som politiet har mange ressourcer til. Man kan også spørge, hvorfor man har en indboforsikring, og om det ikke også burde være politiets opgave. Vi tilbyder egentlig bare en forsikring, som sikrer folk eksperthjælp her og nu,« siger Anthony Lim.

Det koster 25 kr. ekstra om måneden at koble WebHelp til et eksisterende Call Me-abonnement. Det ny mobilabonnement, som allerede har forsikringen indbygget, koster 119 kr. om måneden.

23-årige Karina er en af de kvinder, som har fået lagt private billeder online imod sin vilje, og i den periode havde hjælp fra professionelle været kærkommen. Derfor synes hun, at det er et »fedt« initiativ, Call me tager:

»Billederne har gjort mig paranoid, og jeg bryder mig nærmest ikke om at være nøgen foran en ny kæreste længere. Jeg tror, at hurtig hjælp kunne have gjort en kæmpe forskel og stoppet spredningen,« siger Karina.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.