Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Minister fastholder: To personer i cockpittet

I en ny faglig indstilling anbefaler Trafikstyrelsen, at der fortsat skal være to personer i cockpittet på danske fly. Transportminister Magnus Heunicke bakker op.

I en ny faglig indstilling anbefaler Trafikstyrelsen, at der fortsat skal være to personer i cockpittet på danske fly. Transportminister Magnus Heunicke bakker op.
I en ny faglig indstilling anbefaler Trafikstyrelsen, at der fortsat skal være to personer i cockpittet på danske fly. Transportminister Magnus Heunicke bakker op.

Piloter bør ikke være alene i cockpittet under flyvning. Sådan lyder anbefalingen fra Trafikstyrelsen i en ny faglig indstilling til alle danske luftfartselskaber, som også får støtte fra transportminister Magnus Heunicke (S).

Umiddelbart efter Germanwings-ulykken 24. marts, hvor andenpiloten låste kaptajnen ude af cockpittet og styrtede flyet ned, anbefalede Magnus Heunicke og Trafikstyrelsen at indføre en procedure, der sikrede, at cockpittet altid var bemandet af to personer.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) udsendte samtidig en lignende anbefaling. På baggrund af EASA-anbefalingen og Trafikstyrelsens nye indstilling fastholder ministeren sin anbefaling til de danske luftfartsselskaber.

»Det var oplagt, at vi bad selskaberne følge anbefalingen fra EASA om to personer i cockpittet. Trafikstyrelsens indstilling bekræfter, at det fortsat er fornuftigt,« siger Magnus Heunicke i en pressemeddelelse.

Efter ulykken kontaktede Trafikstyrelsen de danske selskaber og stillede dem en række spørgsmål om anbefalingen. Alle selskaber, som har fly af en størrelse, der kræver en sikkerhedsdør, har svaret, at de allerede har to personer i deres cockpittet eller vil sørge for at indføre det som et krav.

Trafikstyrelsen har også undersøgt selskabernes psykologiske tests af piloter. Ikke alle selskaber ser sig i stand til at vurdere, om deres egne tests er gode nok, og derfor peger både Trafikstyrelsen og transportministeren på, at EASA bør se på reglerne på området, når man er færdig med arbejdet med Germanwings-ulykken.

»Spørgsmålet om, hvorvidt der skal ændres på reglerne - blandt andet om krav til psykologiske tests - bør håndteres på EU-plan i stedet for på nationalt plan. Når ulykken i Frankrig er undersøgt til bunds, vil jeg opfordre EASA til at vurdere, om der er behov for ændringer af reglerne,« siger Magnus Heunicke.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.