Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Metro kan kickstarte nordhavnsby

Metroselskabet undersøger nu, om det er rentabelt at bygge metro til den nye københavnerbydel Nordhavn.

En metrolinje kommer måske til at betjene det nye boligområde i Københavns Nordhavn, hvor der skal bo 40.000 københavnere og etableres et tilsvarende antal arbejdspladser. Endnu inden byggeriet af Metro Cityringen for alvor er gået i gang, har Metroselskabet iværksat en analyse af rentabiliteten i en Nordhavnsmetro. Også Københavns Kommune arbejder med projektet, som kan blive den næste store etape i rækken efter cityringen.

Allerede inden årets udgang er det planen, at Københavns Borgerrepræsentation skal beslutte, om der skal bygges et såkaldt afgreningskammer i Sortedamssøen, hvor de førerløse tog i givet fald skal dreje fra cityringen og ind på en nordhavnsmetrolinje, som efter planen skal udgå fra Københavns Hovedbanegård og fortsætte til den nye bydel via Kongens Nytorv, Østerport og et nybygget trafikknudepunkt tæt ved den eksisterende S-togsstation i Nordhavnen.

Vil øge værdien

Hvis en nordhavnsmetro viser sig at være rentabel, kan linjen ifølge Københavns overborgmester Frank Jensen (S) være med til at kickstarte den nye bydel. Det er der også behov for, da en dugfrisk befolkningsprognose viser, at København får 100.000 flere indbyggere i 2025 - eller 40.000 flere, end de hidtidige prognoser viste. Derfor skal der for alvor gang i byggekranerne, mener han.

»Borgerrepræsentationen har den holdning, at vi skal udbygge metroen på steder, hvor der er en fornuftig businesscase. Så det vil være oplagt også at tænke metro ind i etableringen af Nordhavn. Vi vil jo gerne øge værdien af Nordhavnen, og vi ved, at metro til nye byudviklingsområder vil øge værdien af jorden. Det er jo netop på grund af metroen, at det er blevet attraktivt at bygge i Ørestad,« siger Frank Jensen.

To metrostationer i Nordhavn

Den kommende analyse skal vise, om der kan spares et trecifret millionbeløb ved at bygge et afgreningskammer til nordhavnsmetroen i Sortedamssøen, mens en del af søen i forvejen er tømt for vand i forbindelse med byggeriet af cityringen. Derudover skal det klarlægges, om det ligeledes er en fordel at bygge to underjordiske stationer i Nordhavn straks efter, at tunnelboremaskinerne er blevet færdige med ringmetroen, som efter planen åbner i 2018.

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) er blevet orienteret om forundersøgelsen, som staten ikke er involveret i.

»Jeg vil ikke stå i vejen for en forundersøgelse, som jeg ikke er negativ overfor. Jeg er altid glad, når noget sker på den kollektive trafiks vegne. Men selv er jeg hverken for eller imod, for jeg kender ikke rigtigt til sagen,« siger Hans Chr. Schmidt.

Trafikforsker Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet, vurderer, at en Nordhavnsmetro kan være med til at øge grundværdierne i bydelen. »En metro vil bestemt være en god ting. Hvis et område som Nordhavn ikke får en nem adgang til et kollektivt trafiksystem, så tror jeg slet ikke, at bydelen vil udvikle sig sådan, som man håber,« siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.