Nomineret til årets dansker 2017

»Man skal turde stikke næsen frem«

Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

I folkeskolen blev han drillet med at være anderledes, men for André Rogaczewski er det et adelsmærke at skille sig ud. Den succesfulde direktør elsker folk med ambitioner og får det fysisk dårligt af stilstand.

Det er et efternavn, der skiller sig ud. Rogaczewski. Det stumme c, det eksotiske z, w og »ski« til at runde hele balladen af. R-O-G-A-C-Z-E-W-S-K-I.

I 1970erne var indvandring endnu en teoretisk størrelse i Aalborg Østs betonghetto, så da en hel familie troppede op med det sære efternavn, blev det naturligvis bemærket.

I skolegården måtte familiens yngste dreng, André, forundret svare på spørgsmål fra nysgerrige skolebørn, der havde svært ved at både stave og udtale det polske navn.

»Dengang havde man en lidt mere unuanceret holdning til udlændinge, der var jo nærmest ingen.«

André Rogaczewski griner sin dybe latter, så det runger i lokalerne ved Grønningen 23.

I mødelokalet er der brune træpaneler, et stort mahognibord og højt til loftet med stukkaturer. Fra vinduet kan man se lige over på Kastellet, og et stenkast herfra troner A.P Møller-Maersk i de historiske bygninger på Esplanaden. Det emmer af historie og old money her.

»Det passer jo egentlig lidt dårligt med de her lokaler til en virksomhed som vores,« siger André Rogaczewski.

Som direktør og en af tre stiftere for virksomheden Netcompany har André Rogaczewski de senere år markeret sig som øverste chef for en virksomhed, der er stormet mod toppen af dansk erhvervsliv i et tempo, der efterlader de fleste forpustet.

Netcompany er new money.

Først på året rundede virksomheden 1.000 medarbejdere – den første nye virksomhed til at krydse den milepæl i over 20 år, og det er forventningen, at IT-virksomheden inden alt for længe vil blive børsnoteret.

Netcompany leverer IT-løsninger til det offentlige og til det private erhvervsliv, og i takt med at monopolbruddet har sendt store offentlige IT-systemer i udbud, er Netcompany vokset proportionalt til en størrelse, hvor de i dag betragtes som en markant spiller i IT-branchen.

Og sideløbende med det arbejde har André Rogaczewski kastet sig ind i samfundsdebatten, hvor han i blogs, debatindlæg og interview har talt om alt fra IT-systemer over robotfrygt til trusler mod velfærdssamfundet.

Et sjældent syn i dansk erhvervsliv, hvor topchefer traditionelt er forsigtige med at kaste sig ind i debatter, der ikke lige handler om mangel på arbejdskraft eller lettelse af afgifter.

»Når man når min alder, finder man ud af, at verden er påvirkelig. At man kan være med til at forandre ting. Og hvis man vil det, må man blande sig,« siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Søren Bidstrup
Foto: Søren Bidstrup

Og så er vi tilbage ved starten. André Rogaczewski skiller sig ud.

Den 49-årige CEO har opfundet noget, han kalder BMW-syndromet. Det indtræffer sådan cirka på det tidspunkt, hvor en virksomhedsejer har fået råd til den første BMW, og hvor mageligheden lægger sig som en dyne ned over den ellers så foretagsomme direktør, som nu har nået sit mål. Fra det punkt vil virksomheden ikke længere vokse.

Det er et problem for virksomheden, for dens medarbejdere og for hele landet. Sidste år talte statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) om udfordringen ved, at Danmark ikke længere producerer store virksomheder med tusindvis af ansatte. Vi er noget nær verdensmestre i små og mellemstore virksomheder, men det er, som om at vokseværket stopper der. BMW-syndromet.

André Rogaczewski har tjent til de første mange BMWer, men det er aldrig faldet ham ind at stoppe. Det byder ham imod.

»Når du sidder ved et middagsselskab lørdag aften, så gælder det, at uanset om I har diskuteret politik, børn eller arbejde, så er der altid én eller anden, der slutter af med at sige: Men vi har det jo godt.«

»Ååååh, jeg kan næsten ikke have det, det lægger en dæmper på det hele. Jeg får det næsten fysisk dårligt af det!«

André Rogaczewski stræber hele tiden efter mere, og han forlanger det samme af andre. Hos Netcompany har han gjort en dyd ud af at ansætte unge folk, der ikke er præget af den traditionelle måde at tænke IT-løsninger på, og som tør have ambitioner.

»Man skal turde stikke næsen frem,« siger han.

»Vi har alle hver vores talent, og det er vores forpligtelse at få mest ud af det. Det allerværste må være at leve et liv, hvor man ikke fik brugt sit talent, ikke var ambitiøs nok.«

Og for at kunne det, skal man turde være anderledes, mener han. I barndomshjemmet kunne han se, hvordan hans forældre hele tiden kæmpede for at passe ind i det nye samfund. Der blev serveret forloren hare og røde pølser, og i dag taler faderen, Jerzy Rogaczewski, dansk med Aalborg-accent.

Men midt i bestræbelserne på at ligne de andre nåede André Rogaczewski samtidig den erkendelse, at det kan være sundt at skille sig ud. Som da han valgte at læse datalogi i stedet for jura, økonomi eller statskundskab som alle de andre.

»Ingen kunne jo forstå, hvorfor jeg ville læse det, men det har jo vist sig at være en meget god ide,« siger han.

»Jeg synes, alle forældre skal sige til deres børn, at det er en styrke, at de er specielle eller nørdede. Det er sundt at skille sig ud,« mener han.

Da regeringen sidste år nedsatte det omdiskuterede Disruptionråd, var André Rogaczewski en af dem, der blev trukket med ind fra erhvervslivet. Som direktør for en større IT-virksomhed ville det nok klinge sært, hvis han var modstander af teknologi, men André Rogaczewski har en oprigtig tro på, at computere og ny software kan ændre tilværelsen til det bedre, og det er det budskab, han gerne vil bringe ind i både rådet og den offentlige debat.

»Jeg synes ikke, verden er blevet værre med teknologi. Der er blevet færre fattige, og vi har en verden, der tilbyder mere,« mener han.

I dag advarer fagfolk mod kunstig intelligens, robotisering af arbejdsmarkedet og følgerne af, at det sociale samvær bliver erstattet af digital kommunikation.

André Rogaczewski deler ikke den skepsis. Dels fordi vi er mindre naive end tidligere.

»For et år siden var vi vildt imponerede over, at vi kunne nynne en sang, hvorefter din telefon fortalte dig, hvad for en du var. Det er vi jo ikke længere,« siger han.

I dag er vi ifølge André Rogaczewski blevet mere bevidste om, at teknologi skal tjene et større formål, og det tillader, at vi kan tage kontrol over det igen.

»Som at vælge at slukke vores telefon. Jeg kan godt finde ud af at slukke min og lægge den væk, hvis jeg skal spise en middag. Hvis jeg ikke kan det, kan det være lige meget.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.