Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Lektor: Boglig skole øger karakterforskel mellem kønnene

Når pigerne får stadigt bedre karakterer end drengene, skyldes det den boglige folkeskole, vurderer lektor.

Arkivfoto: Karakterforskellen mellem piger og drenge er steget markant i folkeskolen. I 2008 var pigerne i gennemsnit 0,5 karakterpoint bedre end drengene, og i 2016 var forskellen steget til 0,85 karakterpoint.
Arkivfoto: Karakterforskellen mellem piger og drenge er steget markant i folkeskolen. I 2008 var pigerne i gennemsnit 0,5 karakterpoint bedre end drengene, og i 2016 var forskellen steget til 0,85 karakterpoint.

Drengene sakker fortsat bagud i forhold til pigerne, når der gives karakterer på landets folkeskoler.

Det skyldes primært, at undervisningen oftest er indrettet efter pigernes stærke sider. Det vurderer Frans Ørsted Andersen, der er lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.

»Folkeskolen er blevet mere boglig. Fag med en praktisk og teknisk tilgang er blevet presset ud til fordel for mere boglighed.«

»Mange af de fag og undervisningstilgange, der tiltaler drenge, er kommet under pres. Folkeskolen er blevet meget boglig. Nogle af de områder, som drenge traditionelt blomstrer på, er ikke længere så værdsatte,« siger han.

I 2008 var pigerne i gennemsnit 0,5 karakterpoint bedre end drengene, og i 2016 var forskellen steget til 0,85 karakterpoint, skriver Politiken tirsdag.

Det viser en ny analyse fra Den Sociale Kapitalfond over karaktergennemsnittet ved 9. klassernes afgangsprøver i dansk og matematik.

Det er ikke et særligt dansk problem, påpeger Frans Ørsted Andersen:

»Vi ser samme udvikling i en masse andre vestlige lande, så det er ikke bare et dansk fænomen.«

Lektoren peger på, at man i 1970'erne havde »stor succes« med den tekniske linje T-linjen i folkeskolen.

»Der gik primært drenge, og den havde stor succes. Mange af dem blev senere it-folk, teknikere og håndværkere.«

»Men en hel del af det, drengene traditionelt har været gode til, som håndværk, hands-on, tekniske tilgange, er blevet presset ud af skolen,« siger han.

»Så snart undervisningen er problemorienteret, er drengene lige så gode som pigerne. Men når du skal sidde stille og lytte, er pigerne bedst,« siger han.

Pigerne trækker især fra drengene i dansk. Gabet mellem kønnene i matematik er dog også efterhånden minimeret, så drengene i gennemsnit kun er en anelse bedre end pigerne.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.