Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

LEGO Fonden: Der skal mere leg ind i skolen

Der skal mere leg i undervisningen, hvis Danmark ikke skal halte bagefter lande som Kina, mener LEGO Fonden. For leg kan gøre børn mere kreative og give dem mere lyst til at lære.

Josefine Tværgade (til højre) og Dicte Østergaard leger med robotter.
Josefine Tværgade (til højre) og Dicte Østergaard leger med robotter.

»Det er sjovere at gå i skole, og jeg har mere lyst til at lære.«

Sådan siger otteårige Josefine Tvergaard, der er skiftet til International School of Billund, hvor man bruger leg i undervisningen til at lære børnene om alt fra historiske perioder til geografi og teknologi.

Hun er glad for, at hun »ikke bare sidder og kigger ned i en bog,« forklarer hun, mens hun forsøger at bygge en robot-hundehvalp i undervisningen.

Og det synspunkt er den otteårige elev ikke alene om. Tværtimod er hun i trit med LEGO Fonden, der vil have mere leg ind i folkeskolen. Det forklarer CEO i fonden Hanne Rasmussen.

»Det er vigtigt, at leg er en del af undervisningen i Danmark, for leg har evnen til at engagere eleven og gøre det sjovt at lære. Når du leger, er der ikke rigtige og forkerte svar, man kan få lov til at prøve ting af,« siger Hanne Rasmussen.

Det gør eleverne mere kreative, bedre til at løse problemer og giver dem lyst til at lære mere, mener hun.

Og det er der brug for, at eleverne bliver. Danmark klarer sig f.eks. ikke særligt godt i den internationale Pisa-test sammenlignet med andre lande herunder de nordiske.

»Danmark ligger ikke særligt godt i forhold til traditionelle fag som dansk og matematik. Derudover klarer de elever, der kommer fra ringere stillede hjem end andre, sig faktisk dårligere i skolen i Danmark sammenlignet med andre nordiske lande. Det tyder på, at man er nødt til at arbejde mere med at få kreativitet og problemløsning ind i skolen, hvilket også vil smitte positivt af på, hvordan børn klarer sig i de traditionelle fag som dansk og matematik,« siger hun.

Det arbejde skal ske gennem en mere legende tilgang til undervisningen.

For nylig indgik LEGO Fonden et samarbejde med et universitet i Beijing, fordi Kina har fået øjnene op for, at landets uddannelsessystem i øjeblikket ikke fostrer kreativitet eller iværksætteri.

»Kina er dygtig på mange andre områder end iværksætteri, men nu vil de også gerne være dygtige til det. De vil gerne være dygtige til det hele, og det vil man vel også gerne i Danmark og i resten af verden. Kina er bare ret fokuserede på at uddanne mere kreative og problemløsende elever lige nu. Det bør Danmark også være,« siger Hanne Rasmussen.

Skal Danmark være bekymret for at halte bagud, hvis vi ikke får mere kreativitet ind i skolen?

»Vi skal ikke blot være bekymrede for at halte bagud, vi halter allerede bagud. Vi ligger simpelthen ikke der, hvor vores selvopfattelse er. Det viser Pisa-testen bl.a. Der skal leg i læring være med til at gøre elever bedre,« siger Hanne Rasmussen.

Det skal give eleverne kompetencer, så de tør at gå til et problem fra andre vinkler og prøve igen, hvis deres første forsøg ikke bar frugt, forklarer hun.

Det er dog ikke alle, der er entydigt begejstrede for ordet ”leg” i undervisningssammenhæng.

Formand for undervisningsudvalget i Danmarks Læreforening, Bjørn Hansen, mener ikke, at alle mål kan leges ind.

»Der er nogle elever, som kan bruge den legende tilgang, mens andre har brug for en mere teoretisk tilgang til undervisningen. Det er derfor, der findes forskellige måder at undervise på, og det her er så en af dem,« siger han.

Han tilføjer, at han generelt ikke er begejstret for, at man skal ”lege” i undervisningen, for lærernes opgave er ikke at lege med eleverne men at lære dem noget, så de opnår faglige mål.

I Danmark er der ikke plads til leg

Den finske Harvard-professor og nylige vinder af LEGO-prisen, Pasi Sahlbergs, der især har undersøgt undervisning i Danmark, er positiv overfor leg i undervisningen. Dog påpeger han, at der er nogle andre forudsætninger, som skal være på plads, inden leg kan implementeres.

Her henviser han bl.a. til, at skolesystemet i især Danmark har en tendens til at være meget opdelt, fordi forældre med højere social baggrund vælger en privatskole, i mens elever af forældre med ringere social baggrund bliver samlet på nogle andre skoler. Det skaber en uligevægt, der gør det sværere for læreren at løfte undervisningen. Og så er der ikke plads eller overskud til nye tanker som mere leg i undervisningen.

»Tendensen til et opdelt skolesystem er især at se i København. Derfor er man nødt til som samfund og regering at have ekstra fokus på de socialt udsatte skoler. Man skal ikke tvinge elever til at gå på bestemte skoler, men i stedet gøre hver skole mere attraktive for alle typer familier. Først når de ting er på plads, kan man implementere nye ting, som virkelig rykker på elevernes læring. Såsom leg,« siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.