Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Langt de fleste alvorlige cykelulykker sker i vejkryds

To ud af tre ulykker, hvor cyklister involveret, sker i vejkryds, fortæller Rådet for Sikker Trafik.

Antallet af cykelulykker har ligget stabilt de seneste år.
Antallet af cykelulykker har ligget stabilt de seneste år.

Selv om der de senere år samlet set har været et fald i antallet af trafikulykker, er der ikke den samme positive udvikling, hvis man kigger isoleret på cykelulykker.

Antallet af ulykker, hvor cyklister er involveret, har nemlig ligget stabilt de seneste år.

Det skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

Ulykkerne sker oftest i vejkryds, fortæller Michelle Laviolette, som er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik. Faktisk sker to ud af tre ulykker i et vejkryds.

»Vi kører gennem rigtig mange kryds hver dag uden at tænke over det, og heldigvis går det også godt de fleste gange,« siger hun.

»Men når det ikke går godt, så er det typisk, fordi vi ikke ser de andre trafikanter eller mistolker deres intentioner.«

I alt blev 81 cyklister dræbt, og 1744 kom alvorligt til skade i en krydsulykke fra 2012 til 2016.

Når ulykkerne sker, er der oftest tale om mødet mellem bilister og cyklister. Det er altså mere sjældent, at det er lastbiler eller varevogne, der er involveret.

De alvorligste ulykker sker typisk, når en bil skal svinge til højre eller venstre og overser en cyklist, der skal lige ud.

»Det, der typisk sker, er, at man ikke får orienteret sig ordentligt i krydset. Det gælder både cyklisten og bilisten,« siger Michelle Laviolette.

»Det handler i virkeligheden om at bruge bare et øjeblik mere til at orientere sig om de andre trafikanter, når man kører gennem et kryds,« siger hun.

Ulykkerne sker oftest i myldretiden. De rammer både mænd og kvinder i alle aldre.

Rådet for Sikker Trafik har netop lanceret en kampagne, som skal få cyklister til at orientere sig bedre i trafikken.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.