Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Min uge:

»Kunsten er at udstråle, at der er styr på tingene«

Togforsinkelser, pendlerpropper og flygtningekaos. Forud for mandagens ID-kontrol ved Øresund lød der mange dommedagsprofetier om, hvor galt det ville gå. Midt i mediestormvejret stod DSBs informationschef, Tony Bispeskov.

Tony Bispeskov, informationschef hos DSB, i »peronsalebilen« – Øresundtoget – på vej mod Kastrup Lufhavn til endnu en hektisk arbejdsdag i ID-kontrollens uge 1. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Tony Bispeskov, informationschef hos DSB, i »peronsalebilen« – Øresundtoget – på vej mod Kastrup Lufhavn til endnu en hektisk arbejdsdag i ID-kontrollens uge 1. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Søndag 3. januar, kl. 22.00

Da Tony Bispeskov lægger hovedet på puden søndag aften, er det ikke uden en snert af nervøsitet. Ved midnatstid lanceres den omstridte ID-kontrol i Københavns Lufthavn. Han er netop kommet hjem til lejligheden ved Nørreport, efter at have været i Kastrup for at sikre sig, at alt er klart.

Om få timer går det løs. Tony ved, at søvnen er altafgørende, for at han kan præstere i morgen. Inden solen står op, vil det vrimle med pressefolk og pendlere på perronen i Kastrup, og alle har spørgsmål til Tony. Derfor skal han være klar til at være på.

Mandag 4. januar, kl.04.30

Da uret ringer, er der mere at tænke over end normalt.

»Det er jo vildt spændende, hvordan det forløber, så der er mere tempo og flere nerver på. Men der skal være nervøsitet. Det gør, at jeg kan yde dét ekstra,« forklarer Tony.

Selv om han er sikker på, at alting skal gå, bliver han også nødt til at være realistisk: Når mange mennesker arbejder afhængigt af hinanden, kan fejl opstå. Bag ID-kontrollen ligger ugevis af planlægning, og i dag skal det vise sig, om holdet har spillet så godt sammen, at man kommer i mål med projektet.

Da Tony kl. 05.45 møder i lufthavnen, går han selv igennem ID-kontrollen for første gang. Hiver kørekortet frem fra inderlommen og ånder lettet op, da kontrollen virker.

 

Mandag 4. januar, kl.17.06

Perronen er sort af mennesker, og myldretiden er på sit højeste. Et tog til Sverige glider ind på perronen. Dørene åbner, og folk stormer ind for at få en plads.

Tony står på sidelinjen ved en ung kvinde i kørestol. Hun vil gerne med ombord, men må i stedet skræmt se på.

»Det var ikke alle, som kunne komme med. Et scenarie, vi vidste kunne opstå. Folk bliver sure og frustrerede, når de ikke kommer med, for de har steder, de hellere vil være. Når vi har at gøre med folks tid, er det følsomt. Det kan ikke bagatelliseres,« siger Tony.

Tirsdag 5. januar, kl. 00.45

Kl. 22.45 sætter Tony nøglen i låsen til sin opgang og tog med tunge skridt turen op til tredje sal. Nu er han på vej i seng efter at have gennemført dagens sidste telefoninterview. Selv om han har haft fem lag tøj på, er han kold og træt efter at have stået på perronen i timevis.

»Man er påvirket af mange timer med adrenalinen pumpende. Mit job består i, at jeg skal være fokuseret hele tiden. Kunsten er at have fingeren på pulsen og udvise, at man har styr på tingene,« siger Tony.

I lejligheden er der stille. Tonys søn går på efterskole, og hans datter er hos sin mor. For første gang i næsten et døgn er der ro.

Onsdag 6. januar, kl. 18.00

Telefonen ringer. Ikke usædvanligt, for Tonys telefon ringer ofte. Et tog er blevet aflyst af sikkerhedsmæssige årsager.

»Det er en del af min livsstil, at jeg lever i tæt samhørighed med min telefon. Nogle vil måske sige for tæt, men det er en del af mit job. Mit fokus skifter hurtigt, og det kræver mit arbejde,« siger Tony.

I de senere dage har telefonen ringet ekstra meget. Medier fra flere end ti lande er ivrige for at tale med Tony om ID-kontrollen, og som DBSs talsperson kræves det, at han står til rådighed. Det betyder, at han ofte må tage hjemmefra i tide og utide og har længere arbejdsdage end de fleste.

»Jeg bor på tredje sal, og mine forældre bor på første. Så min datter kan ofte løbe derned. Det er lidt den italienske model, og det fungerer godt sådan, når man har et arbejde som mit,« siger Tony.

Torsdag 7. januar, kl. 21.00

Det var varslet, at der skulle opstå en ulydighedsaktion som modsvar på ID-kontrollen tidligere på dagen, men intet er sket. Heldigvis. Tony vil helst undgå gener for kunderne.

Og selv om ID-kontrollen forsætter, og medierne stadig skriver om det, er Tony rykket videre. Der er lovet snestorm natten til fredag, og alles øjne rettes mod togdriften, når vejret markerer sig.

»En af de danske TV-stationer ringede og spurgte, om jeg kunne stille op til interview fredag morgen og tale om snestormen. Jeg sagde nej. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi man ikke bare kan blive hysterisk og forudse, at det hele brænder på. Det var der ikke tegn på,« siger Tony.

Hvis snestormen alligevel skulle gå vildt for sig, kunne de jo ringe om morgenen, sagde han til journalisten.

Fredag 8. januar, kl. 13.30

»Hvordan går det så i dag?« spørger Tony en af Securitas-vagterne på perronen i Københavns Lufthavn.

Han er netop steget ud af sin »personalebil«, Øresundstoget, for at se, hvordan det står til. Erfarent glider han igennem ID-kontrollen og summer nu rundt blandt vagter og passagerer. Alt forløber fint. Heller ikke snestormen skabte vanskeligheder, så dagen er rolig.

Snart er det fyraften, og for mange danskere weekend. Ikke for Tony. I morgen skal han tidligt op og være ugens gæst i P4. Rundt regnet interview nummer 50 på en uge, der har budt på flere end 70 timers arbejde.

»Det er en livsstil. Hvis man vil have et 09.00-16.00-job, kan det her ikke anbefales,« smiler Tony.

»Det her er dog en af de uger, der ikke skal være for mange af. Man skal passe på og finde balancen. For heller ikke jeg er nogen supermand.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.