Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kriminalforsorgen: Advokater skal ikke uddele sponsortøj

Varetægtsfængslede skal ikke skifte advokat på grund af reklamematerialer, lyder det fra kriminalforsorgen.

Forsvarsadvokater skal ikke bruge sponsortøj til at skaffe klienter, mener Kriminalforsorgen. Free/Colourbox
Forsvarsadvokater skal ikke bruge sponsortøj til at skaffe klienter, mener Kriminalforsorgen. Free/Colourbox

Det er ikke i orden, at forsvarsadvokater uddeler huer og trøjer med firmalogoer til indsatte i danske fængsler.

Det siger Una Jensen, der er områdedirektør hos Kriminalforsorgen i Midt- og Nordjylland.

- Helt grundlæggende så er det ikke noget, vi synes skal finde sted, siger hun.

Una Jensens udmelding kommer, efter at Radio24syv har beskrevet, hvordan indsatte i danske fængsler og arresthuse går iklædt tøj med firmanavne og telefonnumre på nogle af Danmarks største advokatkontorer inden for strafferet.

Advokaterne uddeler reklametøjet, fordi der er kamp om klienter, der hver især kan indbringe advokaten store summer i salærer.

Ifølge radiostationen bruger kendte advokater som Michael Juul Eriksen og Mette Grith Stage sponsortøjet til at skabe reklame og opmærksomhed omkring deres advokatkontorer.

Og det er et problem, mener Una Jensen.

- Man skal ikke skifte advokat på grund af reklamematerialer, der bliver uddelt i vores institutioner. Hvis man vil skifte advokat, skal det være på et andet grundlag, siger hun.

Derfor vil Kriminalforsorgen nu iværksætte en undersøgelse af, hvad omfanget af de uddelte reklamematerialer er.

- Der er forskel på, om man har fået en enkelt kuglepen eller et bolsje til eget brug, eller om man uddeler ting i et omfang eller på en måde, hvor man gerne vil have, at vores varetægtsfængslede for eksempel skifter advokat, siger direktøren.

Undersøgelsen skal foregå ved, at Kriminalforsorgen vil spørge ansatte i alle fængsler og arresthuse ind til sagen.

Først når Kriminalforsorgen gennem undersøgelsen kender omfanget af de uddelte reklamematerialer, vil man ifølge Una Jensen tage stilling til, hvad der skal gøres i sagen.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.