Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kopihandel koster danske virksomheder 8,6 milliarder årligt

Danmark og resten af EU går hvert år glip af tusindvis af arbejdspladser på grund af handel med kopivarer.

Kosmetik, tøj, medicin, smartphones og legetøj til spotpris. Ulovlige kopivarer er så omfattende og lukrativ en forretning, at Danmark og resten af EU lider tab i milliardklassen.

Nye tal fra EU's Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) viser, at handlen med kopivarer betyder, at 13 forskellige sektorer årligt mister seks procent af det direkte salg i Danmark.

Det svarer til 8,6 milliarder kroner i tabt salg for virksomhederne og 5000 tabte arbejdspladser i Danmark.

Det oplyser Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

I hele EU betyder handlen med kopivarer 435.000 tabte arbejdspladser og tabt salg for virksomhederne på årligt 439,6 milliarder kroner inden for 13 forskellige sektorer.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) mener, at handlen med kopivarer skal bekæmpes på alle fronter.

»Piratkopiering er i mine øjne tyveri og et angreb på dygtige, innovative virksomheder i Danmark. Derfor skal vi fra alle sider bekæmpe handel med kopivarer,« udtaler han i en meddelelse. Ministeren tilføjer:

»Det er her afgørende, at danske virksomheder beskytter deres idéer med for eksempel varemærker, design eller patenter. Først derefter er det muligt at håndhæve og sanktionere eventuelle brud på deres rettigheder.«

De nye tal fra EUIPO giver ifølge organisationens administrerende direktør, António Campinos, vigtig viden om problemets omfang og konsekvenser.

»I de seneste fem år har vores afrapportering og forskning for første gang givet et samlet billede af den økonomiske indvirkning af varemærkeforfalskning og piratkopiering på EU's økonomi og jobskabelse samt oplysninger om, hvordan immaterielle ejendomsrettigheder krænkes,« siger han.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.