Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Konservatives ni forslag: Sådan sikrer vi mere og bedre parkering til københavnerne

Konservative i København er klar med ni punkter, som skal sikre københavnerne mere og billigere parkering. Urealistisk, mener Socialdemokratiet.

Konservative i København vil gøre det gratis for københavnerne at parkere i egen bydel.
Konservative i København vil gøre det gratis for københavnerne at parkere i egen bydel.

Københavnerne skal ikke længere betale for at parkere i deres egen bydel, byen skal have mere skråparkering, og så skal legegaderne lukkes op for parkering i nattetimerne.

Sådan lyder tre af i alt ni punkter i de Konservative i Københavns parkeringsplan, som er fremsat som ændringsforslag til den nuværende parkeringsredegørelse.

I dag, torsdag, skal Borgerrepræsentationen stemme om forslagene og beslutte, om der skal igangsættes forundersøgelser af punkterne eller ej.

Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i København bakker op om planen, der ifølge de Konservative vil fremtrylle mange hundrede nye parkeringspladser i byen »over night«, hvis den implementeres.

Blandt andet fordi nogle af punkterne er lette og billige at gå til, fordi de kun kræver en optegning af nye parkeringsbåse. Samtidig indeholder forslaget et punkt, som skal sikre, at alle københavnere kan parkere kvit og frit i deres egen bydel.

»Det er ekstremt provokerende, at man skal betale 800 kr. for en parkeringslicens, som koster fem kroner at producere. Der er fastsat et loft over, hvor stor indtægt kommunen må have på parkering, og overskrider man det loft, skal hver en krone afleveres til staten. Så København betaler rigtig mange penge til staten, fordi man har hævet parkeringstaksterne og udvidet betalingszonerne. Det er drønærgerligt,« siger gruppeformand Jakob Næsager (K).

Han mener, at københavnerne allerede har betalt for parkering igennem deres skat:

»Og derfor er det ren chikane at opkræve sådan en pris, når pengene ikke bruges på at forbedre bilisternes eller københavnernes forhold, men i stedet ryger i statskassen,« siger han.

Formålet med de Konservatives forslag er at sikre mere og billigere parkering til københavnerne og vise, at der er et alternativ til den linje, som teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) lægger op til.

Han foreslog for nylig i Berlingske, at det fremover skal koste penge at parkere i hele Københavns Kommune, og et flertal i teknik- og miljøudvalget har sagt ja til at pålægge forvaltningen at udarbejde retningslinjer for en udvidelse af Københavns betalingsområde. Heriblandt Socialdemokratiet.

»Nu har der været meget fokus på Kabell, men det er Socialdemokratiet, der kan sikre et flertal for Kabells politik. Derfor tester vi nu socialdemokraterne af og ser, om partiet vil fremkommelighed; også for folk der har behov for at bruge en bil,« siger Jakob Næsager.

Han mener, at Socialdemokratiet med overborgmesteren i spidsen har lurepasset længe nok, og at partiet i et kommunalt valgår skylder københavnerne at melde klart ud, hvor det står i hele parkeringsspørgsmålet. Særligt, fordi socialdemokraternes stemmer er udslagsgivende:

»Jeg vil gå så vidt som til at sige, at de holder københavnerne for nar, hvis de siger ét og stemmer noget andet. Så når overborgmesteren siger, at han ikke vil have betalingszoner i hele kommunen, og de samtidig stemmer for at gå videre med Kabells forslag, så er det røgslør, og det kan partiet ikke være bekendt over for københavnerne,« siger Jakob Næsager.

Overborgmester Frank Jensen holder ferie, og derfor har det ikke været muligt at forholde ham Jakob Næsagers kritik.

Gruppeformand Lars Weiss (S) fortæller imidlertid, at partiet ikke vil forholde sig til forslaget om gratis parkering i egen bydel, før forslagets økonomiske konsekvenser ligger klar. Samtidig fastslår han, at Socialdemokratiet ikke har planer om, at hele København skal være betalingszone, og at det heller ikke er et forslag, partiet har lagt stemmer til:

»Der er stor forskel på at finde en løsning de steder i kommunen, hvor presset på parkering er så stort, at beboerne ikke kan få en plads, og til at sige, at hele kommunen skal være parkeringszone. Vi vil gerne løse konkrete parkeringsproblemer for københavnerne, men vi støtter ikke at indføre betalingszone i hele København,« siger Lars Weiss, som ikke er imponeret over de Konservatives parkeringsforslag:

»Det er en gratis omgang, for det fremskaffer ikke en eneste parkeringsplads. Pengene skal også findes, og når de Konservative eksempelvis taler demografiregulering og underjordisk parkering, så taler vi ikke længere om millioner. Så skal der et nul ekstra på. Det er urealistisk, og det tror jeg også, at de Konservative selv er klar over,« siger Lars Weiss.

Konservatives parkeringsplan:

 

  • Ti-metersreglen. Forbudszone skal forkortes fra ti til fem meter ved vejkryds
  • Ambassadepladser skal åbnes for beboerne om aftenen og natten
  • Demografiregulering. Antallet af parkeringspladser skal stige med befolkningstallet
  • Ørestads beboerlicenser på 1.000 kr. om måneden skal nedsættes.
  • Kommuneplan med flere parkeringspladser
  • Gratis parkering for københavnerne i egen bydel
  • Natparkering i legegader
  • Mere underjordisk parkering i de brokvarterer, hvor belægningsprocenten er over 100
  • Mere skråparkering

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.