Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kongen over bilkabuler: Tesla-ejere kører ind i ting

Tesla S får dobbelt så mange kaskoskader som andre biler, viser nye tal fra Topdanmark.

Tesla S biler har dobbelt så stor risiko for at få en kaskoskade på bilen i forhold til gennemsnittet af alle bilmodeller forsikret i Topdanmark. Det viser en frisk opgørelse over skadetal for 2015 for bilmodeller forsikret i Topdanmark. Arkivfoto.
Tesla S biler har dobbelt så stor risiko for at få en kaskoskade på bilen i forhold til gennemsnittet af alle bilmodeller forsikret i Topdanmark. Det viser en frisk opgørelse over skadetal for 2015 for bilmodeller forsikret i Topdanmark. Arkivfoto.

I 2015, hvor der for alvor kom elbiler på de danske veje, har Tesla S-bilister fået dobbelt så mange kaskoskader som den gennemsnitlige danske bilist. Det viser en opgørelse fra Topdanmark, som Berlingske kan bringe i dag.

»Tesla S har en væsentlig højere skadefrekvens, også højere end andre biler i samme prisklasse som Audi og BMW,« siger underdirektør i Topdanmark Thomas Enna Larsen, der også har en mulig forklaring på, hvorfor Tesla-ejerne laver flere skader på bilen.

»Vores formodning er, at den kraftige acceleration kan overraske føreren. Tesla S er en stor bil - bredere end de fleste bilister er vant til. Hvis man så lægger høj kraft og ydeevne oveni, kan det nemt gå galt,« siger Thomas Enna Larsen.

Heldigvis går det ikke rigtig galt:

»Det er væsentligt at pointere, at det kun handler om skader på karosseriet. Når det gælder personskader, ser vi samme frekvens for Tesla S som for andre biler,« siger forsikringsdirektøren.

Topdanmark har ikke analyseret alle Tesla-skaderne, udover at der alene er tale kaskoskader - altså skader på bilens karosseri. Og typisk vil det være parkeringsskader, som i kæk forsikringsjargon hedder »Bilka-buler«.

»Kaskoskader vil ofte opstå i forbindelse med, at man kører ind i kantsten eller banker op den parkerede bil foran, eller man skraber bilen, når man bakker ind sin egen carport,« siger Thomas Enna Larsen, der er privatkundeansvarlig i Topdanmark, som  forsikrer omkring en femtedel af de danske privatbilister.

Opgørelsen af kaskoskader på Tesla S er baseret på omkring 400 biler i ét år. Det er færre biler og en kortere opgørelsesperiode end den sædvanlige statistik for skadesrisiko.

»Normalt vil vi ikke udtale os på grundlag af sådan en kort statistik. Men tallene er meget signifikante, og det synes vi Tesla-ejerne skal vide. Vi vil ikke tale dårligt om Tesla eller om el-biler i det hele taget. Det er en dejlig bil og det er vigtigt for samfundet med teknologiske fremskridt som elbiler. Men vi vil altså gerne gøre Tesla-ejerne opmærksomme på, at de kan være særligt udsatte for skader« siger Thomas Enna Larsen, der råder Tesla-ejere til også lige at give en advarsel, hvis man låner bilen ud til venner eller familie.

»Det er en meget dejlig bil, men den er også lidt af en fartdjævel. Det skal man være forberedt på, når man sætter sig bag rattet«, siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.