Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kommunale sponsorater til idræt er tvivlsomme

Over halvdelen af landets kommuner har sponsoraftaler med professionelle idrætsklubber for 30 millioner.

Loven siger, at kommuner ikke må "yde økonomisk støtte til eliteidræt", hvis der er tale om en erhvervsvirksomhed, som det er tilfældet med de professionelle sportsklubber.
Loven siger, at kommuner ikke må "yde økonomisk støtte til eliteidræt", hvis der er tale om en erhvervsvirksomhed, som det er tilfældet med de professionelle sportsklubber.

København. En række kommuner sponserer professionelle sportsklubber med skattekroner. Til gengæld får de vip-billetter, mad og drikke og reklamebannere, og det kan være ulovligt.

Det viser en gennemgang af sponsorater for de 62 bedste hold i fodbold, ishockey og håndbold. Det skriver Politiken.

Sponsoraftalerne viser, at mindst 54 kommuner har tegnet et sponsorat med topidrætten.

De viser desuden, at kommuner og kommunale selskaber tilsammen poster mere end 30 millioner skattekroner i klubkasser landet over.

Men kommunerne kommer let i konflikt med loven om eliteidræt, lyder det fra flere eksperter.

Loven siger, at kommuner ikke må "yde økonomisk støtte til eliteidræt", hvis der er tale om en erhvervsvirksomhed, som det er tilfældet med de professionelle sportsklubber.

- Når man kigger på det overordnede billede, mønsteret og systematikken, skinner det indlysende igennem, at formålet med rigtig mange af aftalerne reelt set er at hjælpe idrætsklubberne så meget som overhovedet muligt.

- Og også at gå til grænsen af det tilladte for at støtte dem økonomisk, siger kommunalforsker og forskningschef Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole til Politiken.

I Kommunernes Landsforening (KL) vil juridisk chef Pernille Christensen ikke kommentere konkrete eksempler.

Hun skriver i en mail til Politiken, at "der er intet til hinder for, at kommuner indgår sponsoraftaler".

- Men det er afgørende, at der er tale om en aftale, som begge parter er gensidigt forpligtede i, samt at kommunen højest betaler markedsprisen for produktet.

- En del af aftalen kan jo så være, at kommunen modtager fribilletter og andre sponsorgoder, som det er kutyme at give og modtage i sportens verden, skriver hun.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.