Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kommission vil undersøge ulykker med elcykler og knallerter

Knallerter har ti gange så høj risiko for ulykker som cykler. Også elcykler kan indebære en forhøjet risiko.

Hvorfor sker ulykker med knallerter og elcykler? Det skal en ny undersøgelse finde ud af. Free/Colourbox
Hvorfor sker ulykker med knallerter og elcykler? Det skal en ny undersøgelse finde ud af. Free/Colourbox

Antallet af elcykler stiger. Det gør antallet af ulykker med mennesker på elcykler også. Derfor skal en ny undersøgelse fastslå, hvorfor ulykkerne opstår, og hvad man kan gøre ved det.

Undersøgelsen inkluderer også ulykker med knallerter og er sat i værk af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, der over de næste to år vil indsamle oplysninger om 40 forskellige ulykker.

Undersøgelsen er nødvendig, fordi elcykler og knallerter har en forhøjet risiko for ulykker. Samtidig er der ikke lavet lignende undersøgelser af de to transportmidler før, forklarer formand for Havarikommissionen Mette Fynbo.

- Vi vil gerne vide, hvad vi kan gøre i forebyggelsen, når nu der kommer flere og flere elcykler. Samtidig er knallerter et af de transportmidler, der har den højeste ulykkesrisiko.

- Vi håber, vi kan få noget ny viden, så vi kan komme med forslag til foranstaltninger, der kan give færre ulykker. Det kan både være tekniske ting på køretøjerne, vejenes udformning, noget i lovgivningen eller kampagner, siger hun.

De 40 ulykker i undersøgelsen vil blive analyseret af et hold bestående af både en bilinspektør, en vejingeniør, politiet, en læge og en psykolog. De vil både se på ulykkesstedet og transportmidlet og interviewe indblandede trafikanter og vidner.

Det skal give et bedre indblik i, hvad der er gået galt.

Mette Fynbo forventer, at farten kan være et afgørende punkt for især elcyklerne, der for mange er en uvant del af trafikken.

- Måske tolker man elcyklens fart forkert, fordi vi normalt har en forestilling om, hvilken fart en almindelig cykel kommer med. Og man kan jo ikke se på afstand, om det er en elcykel. Det kan forvirre, og så er cyklen pludselig ved siden af bilen, siger hun.

Undersøgelsens resultater forventes at ligge klar i år 2018.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.