Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kom rygsmerterne til livs med motion

Yoga, styrketræning og konditionstræning er en god kombination, hvis du vil beskytte dig mod rygsmerter. Men pas på med at træne for meget.

Arkivbillede.Kom rygsmerterne til livs med motion
Arkivbillede.Kom rygsmerterne til livs med motion

Hvis du føler dig øm og stiv i ryggen, og har du en gang imellem svært ved at bukke dig ned efter sokkerne, så er du bestemt ikke den eneste.

Mange danskere går jævnligt rundt og ømmer sig over lændesmerter og ondt i ryggen.

Enten fordi vi har et arbejde, der belaster ryggen for meget eller et stillesiddende arbejde, hvor vi bruger ryggen for lidt.

Men rygsmerter er ikke noget at gå i panik over.

De fleste rygsmerter kommer og går, men det er muligt at komme smerterne i forkøbet ved at holde sig fysisk aktiv, fortæller Jan Hartvigsen, der er kiropraktor og professor ved Syddansk Universitet.

»Det bedste, man kan gøre for ryggen, er at kombinere generel styrketræning med en kardiovaskulær all-around træning,« siger han.

Man kan altså ikke helgardere sig mod rygsmerter ved at lave tre bestemte rygøvelser. Men styrker man sin ryg, mave, ben og hofter ved styrketræning, og kombinerer det med konditionstræning, så mindsker man risikoen for smerter.

Det samme mener Niels Honoré, der er fysioterapeut og partner i FysioDanmark Roskilde.

»Selv om det ikke er populært, så bør dem, der er 40-50+ også dyrke styrketræning,« siger han.

Og det kan være en god idé at træne tung styrketræning med mere vægt og færre gentagelser, anbefaler Niels Honoré.

Når det kommer til konditionstræning, kan man ikke sige, at løb nødvendigvis er dårligt for ryggen, mens svømning er godt.

Det er meget individuelt, hvad der belaster ryggen, og derfor handler det om at mærke efter på sin krop, om smerterne bliver værre eller bedre ved forskellige motionstyper, siger Jan Hartvigsen.

Dog er det vigtigt, at man sørger for at få pulsen op et par gange om ugen, siger Niels Honoré.

»Man får en kemisk gave i form af endorfiner, når man dyrker motion. Det kan være smertelindrende og søvnregulerende, så man bedre kan falde i søvn og ikke ligger og har ondt i ryggen,« siger han.

Der findes også undersøgelser, der viser, at rygpatienter kan have god effekt af yoga, som giver styrke og fleksibilitet, fortæller Jan Hartvigsen.

»Hvis man har tilbagevendende rygsmerter, som er meget generende, kan det også være gavnligt at melde sig til et ryghold, hvor man styrker sin ryg og lærer at koordinere sine bevægelser på en naturlig måde,« siger Jan Hartvigsen.

Men selv om det er vigtigt at holde sig fysisk aktiv, kan det også gå ud over kroppen, hvis man træner for meget.

/ritzau/FOKUS

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.