Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

København vil have Tour de France til byen - og er villig til at bruge rigtig mange penge på det

Politikerne i Københavns Kommune er klar til at investere 25 millioner kroner i et interessentselskab, som skal være med til at sikre, at åbningsetapen i Tour de France om tre eller fire år kommer til at foregå i København.

Arkivfoto EPA/GIAN EHRENZELLER
Arkivfoto EPA/GIAN EHRENZELLER

København er klar til at bruge op mod 25 millioner kroner på at lægge asfalt til en åbningsetape i verdens største cykelløb, Tour de France.

Danmark meldte sig i fjor som bejler til at afvikle Tourens tre første etaper – den såkaldte Grand Départ – i 2019, 2020 eller 2021.

Københavns Kommune vil derfor gå sammen med Erhvervsministeriet og en række andre kommuner i et interessentselskab, der skal stå for at afvikle og planlægge Touren herhjemme, hvis rettighedshaverne, Amaury Sport Organisation (A.S.O.), siger ja til den danske ansøgning.

Bliver København vært for åbningsetapen, vil det ifølge politikerne have en markedsføringsværdi og give kommunen indtægter, der langt overstiger udgifterne.

A.S.O. tager sig dog godt betalt og kræver omkring 37,5 millioner kroner for at lade de tre etaper afvikle i Danmark.

Med i selskabet er – udover ministeriet – fire andre kommuner. I alt skyder parterne 72 millioner kroner i projektet »Grand Départ Denmark«, der har et samlet budget på små 80 millioner kroner. Dertil kommer, at regionerne investerer yderligere 15 millioner kroner.

Kommunens økonomiudvalg nikkede forleden ja til, at overborgmester Frank Jensen (S) over for Borgerrepræsentationen anbefaler, at kommunen træder ind i et nyt interessentselskab.

Ifølge den konservative Jakob Næsager er der »massivt flertal« for at gøre byen til tourvært.

»Dybest set handler det om at brande København som en cykelby. Med touren får vi mere markedsføring, end vi selv ville kunne købe os til med de her penge,« siger han og understreger, at han ikke er villig til at bruge mere end de 25 millioner kroner.

Jakob Næsager understreger, at Københavns Kommune med konstruktionen af bl.a. et interessentselskab sikrer sig »et værn« mod ekstraudgifter, som dem der ramte Eurovision Song Contest i 2014.

Verdens bedste cykelby

Frank Jensen fortæller, at åbningsetapen kan være med til at »underbygge fortællingen om København som verdens bedste cykelby«.

»Det er en enestående mulighed for hele landet, ikke bare os,« siger han med henvisning til, at de andre etaper efter planene skal gå fra Roskilde til Odense og fra Vejle til Sønderborg:

»En opgave som den her skal vi være i stand til at kunne løfte i Danmark,« siger Frank Jensen.

Overborgmesteren er enig i, at budgettet på 25 millioner kroner er tænkt til at holde. Han vil dog ikke afvise, at der i forbindelse med løbet vil blive brugt midler på events for københavnerne.

Det er uklart, hvornår Danmark i givet fald skal stå for at afvikle Grand Départ. Men da 2019 allerede er tildelt Bruxelles af A.S.O., er det mest sandsynligt med 2020 eller 2021.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.