Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»København får ikke bycykler igen«

Københavns nye by- og pendlercykel er døden nær og kommer aldrig igen. Vi valgte det forkerte firma, københavnere har selv cykler, og turister lejer på hotellerne, forklarer teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.

Hverken københavnerne eller turisterne har taget de nye bycykler til sig. I første halvdel af december 2014 blev de for eksempel kun brugt 530 gange. Foto: Jeppe Vejlø
Hverken københavnerne eller turisterne har taget de nye bycykler til sig. I første halvdel af december 2014 blev de for eksempel kun brugt 530 gange. Foto: Jeppe Vejlø

Vi står bøjet over cykel B259 foran Hovedbanegården. På styrets tablet har vi tastet sprog, brugernavn, e-mail, pinkode, mobiltelefonnummer og kontokortoplysninger. Kortet er »succesfuldt valideret«. »Et øjeblik. Vi gør klar til at starte turen.« »Et øjeblik. Cyklen kontrolleres.« Klik siger det nede i opladerstativet. Endnu en menu kommer op. »Luk cyklen. Aflever cyklen. Tilknyt rejsekort. Rapporter problem. Social. Rejseplan.« Vi vælger »Find vej« og vurderer i højst 20 sekunder, hvor turen skal gå hen for 25 kr. i timen. Klik fra stativet igen.

Vi hiver i cyklen parat til at køre. Den er låst fast i opladeren. Vi var ikke hurtige nok. På skærmen: »Beregner turens pris. Tak fordi du kørte med os. Pris 0 kr.«

Vi lader cyklen stå og ser os om efter cykelbrugere. I løbet af en time kommer der ingen.

Årsagen til, at københavnernes omstridte og stærkt kritiserede elektriske, dyre, »intelligente« og 30 kilo tunge by- og pendlercykel ser ud at være kørt til de evige cykelmarker, inden den rigtigt er trådt i gang, er angiveligt ikke, at den er besværlig at bruge, og teknikken ofte er rapporteret i udu af brugere.

Faktisk viste en tidlig undersøgelse af folks brug af 250 prototyper af Gobike-cyklerne, at 70 pct. var tilfredse eller meget tilfredse med cyklen. 13 pct. var utilfredse eller meget utilfredse.

Det forkerte firma

Ifølge en ærgerlig teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) skyldes fiaskoen, at kommunen har valgt det forkerte firma til at stå for drift og vedligeholdelse.

»De var ikke opgaven voksen,« siger borgmesteren. Ud over forkert valg af firma tager Morten Kabell også de fem millioner skattekroner, som københavnerne foreløbig har smidt i cykelfiaskoen, på sin kappe. Han indrømmer, at beløbet kan blive større, når og hvis boet efter en eventuel konkurs gøres op.

Masser af hotelcykler

Morten Kabell er overbevist om, at Københavnerne aldrig får bycykler igen.

»Byens borgere har cykel selv, og efter at DSB trak sig fra projektet i marts, er det omsonst med et regionalt pendlercykelsystem. Godt nok sætter turisterne pris på bycyklerne, men antallet af hotelcykler eksploderer i de her år. Der er næsten 3.000 af dem. Det synes jeg ikke, vi skal bruge millioner på at konkurrere med.«

Firmaet, der står for bycyklen, hedder Gobike og har kun leveret 424 cykler ud af de lovede 1.860. Københavns Kommune har sat en frist til 30. april for firmaet til at levere cyklerne. Sker det ikke, vil fonden bag det 88 millioner kroner dyre projekt, heraf 40 mio. kr. fra København, erklære Gobike konkurs, hvorefter det er op til boet at fjerne cyklerne og deres 27 ud af lovede 105 ladestationer. Et juridisk efterspil er ifølge Morten Kabell ikke udelukket.

Gobike ejes af IT-manden Torben Aagaard og har i bestyrelsen blandt andre Samuel Rachlin og flere kendte inden for IT-branchen, bl.a. den tidligere direktør for IBM Danmark Kim Østrup i bestyrelsen.

I en mail til Berlingske uden mulighed for uddybende spørgsmål forklarer en optimistisk Gobike-direktør Torben Aagaard baggrunden for, at firmaet ikke har leveret de aftalte cykler til københavnerne:

»Vores tyske hovedleverandør, MIFA, der er Europas største cykelfabrik, gik i betalingsstandsning. Det medførte forsinkelser i hele processen. MIFA er nu igen oppe på fuld produktionskapacitet, og vi arbejder hårdt på en løsning, der kan få cyklerne ud på de københavnske gader. Vi tror på, at det vil lykkes.«

Democykler

Seniorforsker med speciale i trafikplanlægning Thomas Sick Nielsen på DTU mener, at Københavns Kommune har gjort det rigtige ved at sætte foden ned over for Gobike. Til gengæld er det er svært at vurdere det kuldsejlede by- og pendlercykelprojekts eventuelle succes på baggrund af, at få københavnere bruger cyklerne, siger han. I første halvdel af december 2014 blev de f.eks. kun brugt 530 gange.

»Projektet er ikke rullet ud endnu, så det er klart, at meget få bruger det. Der har kun været få ladestationer og cykler. Indtil nu har det i virkeligheden kun været en demonstrationsfacilitet. Et eksperiment. Jeg tror heller ikke, folk tager sådan en cykel til sig til hverdagsbrug, før der er et velfungerende system, og de kan stole på, at den virker. Det niveau har Gobike ikke nået endnu.«

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) tror ikke, at Gobike vil kunne levere de aftalte cykler inden 30. april trods Torben Aagaards forsikringer.

»Men hvis det sker, må jeg æde mine ord i mig igen,« siger han.

Foran ladestationen ved Hovedbanegården dukker 32-årige Michael Zerkowski op med et Københavns-kort i hånden. Han læser socialantropologi i Polen og på Lunds Universitet. Han har for meget overtræk på kontoen til at bruge en bycykel, siger han, og at han ikke ved, hvorfor den københavnske bycykel ikke er blevet en succes. Derefter går han. Lidt efter vender han tilbage. Nu ved han det, siger han.

»Cyklen er en intim og privat maskine. Derfor er der måske en ubevidst negativ attitude over for den slags cykler i Danmark. De er uniformerede, ensformige og robotagtige for danskerne.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.