Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kinas første hjemmelavede »Airbus« er på vingerne

Kinas første nationalt producerede kommercielle rutefly har gennemført sin jomfru-flyvetur med succes. Med tiden kan Kina blive konkurrent til Airbus og Boeing.

Kinas første rigtige passagerfly, C919, lettede i går fra Shanghais internationale lufthavn, og millioner fulgte med.
Kinas første rigtige passagerfly, C919, lettede i går fra Shanghais internationale lufthavn, og millioner fulgte med.

Der er umiddelbart intet bemærkelsesværdigt ved den. På overfladen ligner den alle mulige andre rutefly.

Men på ét område adskiller COMAC C919-flyet sig markant fra alle de øvrige passagerfly i klodens lufthavne: Det er stort set 100 pct. kinesisk designet og bygget, og fredag foretog det sin første officielle flyvetur - en 79 minutter lang og begivenhedsløs jomfruflyvning fra Shanghais internationale lufthavn.

For talrige kinesere var flyveturen imidlertid langt fra begivenhedsløs, for den var med til at bringe den nationale stolthed op i nye højder.

Ifølge CNN fulgte mindst to millioner kinesere med i den historiske flyvetur fra sitet Weibo, for jomfruflyvningen med C919-prototypen markerer, at Kina nu så småt er begyndt at kunne bide skeer i luften med giganterne Boeing og Airbus.

Den kinesiske maskine er i den mest almindelige klasse inden for rutefly i verden. Det har plads til 168 passagerer og er dermed i nogenlunde samme størrelsesklasse som den yderst populære amerikanske Boeing 737 og den næsten lige så almindelige europæiske Airbus A320.

Men ifølge iagttagere kommer der endnu til at gå en rum tid, før Kina for alvor kan begynde at tage luftkampen op med Airbus og Boeing. Forude venter utallige sikkerhedstjek af flyet og mulige designændringer . Derefter skal flyproducenten COMAC vinde kinesiske flyselskabers tillid - og endelig det globale marked.

Til gengæld lurer et yderst lukrativt marked forude.

Ifølge gængse fremskrivninger vil Kina omkring 2030 overgå USA og blive verdens største kommercielle flymarked.

Boeing har tidligere beregnet, at kinesiske flyselskaber vil investere op mod 7.000 milliarder kr. i nye fly i de kommende to årtier, herunder i over 5.000 fly i samme størrelsesklasse som C919.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.