Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kims tager konsekvensen efter shitstorm: Fjerner Jørgen fra reklame

Henning Jacobsen, der spiller rollen som Jørgen i Kims-reklamerne.
Henning Jacobsen, der spiller rollen som Jørgen i Kims-reklamerne.

Chipsproducenten Kims og dens frontfigur, den fiktive Jørgen, er røget ud i lidt af et stormvejr, efter flere danskere har beskyldt firmaets nye reklame for at være racistisk. Nu trækker Kims i land og klipper Jørgen ud af reklamen.

Den danske chipskonge Kims har udvidet sortimentet med knasende chokoladekugler, og i den anledning har producenten lavet en reklame, hvor den faste frontfigur Jørgen optræder med chokolade tværet ud i hele ansigtet. Til lyden af den eksotiske bongotromme fortæller Jørgen, at han ikke er brun, fordi han har været på Gran Canaria, men han 'er brun, fordi han skal fortælle om sine nye chokoladekugler'.

Og det er faldet flere forbrugere for brystet. På Kims Facebook-side vrimler det med beskeder fra danskere, der kalder reklamen racistisk. Især et opslag fra Facebook-brugeren Nicole Jacqueline Obovo Emore har sat debatten i gang:

»Jeg bliver mødt af Jørgen fra KiMs. Hans ansigt er fuldstændig overdækket med mørk chokolade. Det eneste man kan se er hans øjne og lyserøde læber, der titter frem,« skriver Nicole Jacqueline Obovo Emore, der hurtigt prikkede til sin veninde, som hun sad og så tv med:

»'Har Jørgen lige kørt Blackface!?' spørger min veninde højlydt, da tv-reklamen afslutter med lyden af bongotrommer. 'Ja, det var fandeme Blackface,' svarer jeg med stramme mundvige,'« skriver Nicole Jacqueline Obovo Emore.

'Blackface' er et begreb, der bruges om det, at en hvid person imiterer en sort person ved at male ansigtet sort eller brunt. Oftest med store røde eller hvide læber. Fænomenet er indgroet i flere vestlige kulturers traditions- og teaterliv, men inden for de senere år er der blevet sat fokus på det racistiske ved at fastholde den ældgamle stereotyp om sorte som et eksotisk underlegent folk.

Facebook-opslaget har tiltrukket sig en del opmærksomhed fra rasende danskere, der også studsede over Jørgens brunmalede ansigt. Men også 'Jørgen' selv er røget til tasterne:

»Jeg har lavet reklamen for at vise jer min nye chokolade. Derfor har jeg malet mig ligeså brun i hovedet som chokolade. Det er et gammelt købmandstrick, jeg har lært – guderne ved hvor! Det var ikke meningen, at den skulle opfattes anderledes. Jeg ville bare vise jer, at det er okay, at man får det i hele hovedet, når der smovses,« skriver en medarbejder hos Kims i skikkelse af Jørgen.

Det er dog ikke et argument, Nicole Jacqueline Obovo Emore giver meget for:

»Efter at have set tv-reklamen i går aftes føler jeg mig utroligt krænket. Ikke kun fordi det er et dårligt forsøg på at ligne en person, der har proppet sig selv så meget i chokolade, at det tilfældigvis er smurt ud over hele ansigtet. Det er også krænkende, fordi jeg som afrodansker ikke kan undgå at lægge mærke til den tydelige opstilling. Jeg kan ikke undgå at høre, at der i reklamefilmen er indsat bongotrommer i baggrunden. Og jeg kan ikke undgå at høre Jørgen sige, “Jeg er brun, fordi…”.« skriver Nicole Jacqueline Obovo Emore, der spørger 'Jørgen', om bongotrommerne også er et 'gammelt købmandstrick'.

Det får hun ikke svar på. Til gengæld bukker Kims under for presset fra folkemængden.

»Der er mange af jer, der skriver, at det er en ommer - og ved I hvad? Jeg hører, hvad I siger. Jeg klipper mig selv ud af filmen! Helt og aldeles. Så nu skal der fokuseres på min nye chokolade, som stadig er lige så god, som den ser ud. Det håber jeg, kan gøre det godt igen. Jeg vil jo ikke ha’ at nogle bliver stødt,« skriver 'Jørgen' fra Kims på Facebook.

At Kims tager konsekvensen af shitstormen og fjerner Jørgens brune ansigt får flere til at klappe i hænderne. Der er dog også dem, der mener, at de gør knæfald for hyklere.

»Jeres reklame med chokolade er hamrende sjov og på ingen måde racistisk!! I er et seriøst firma, og I er kendt for sjove reklamer. Så bliv ved med det. I skal ikke ændre noget, fordi nogle folk tolker forkert!!! Jeg råber stadig "Ind over til en nigger", når jeg spiller fodbold!« skriver Jonas Lind.

»For pokker der findes godt nok nok sølle typer i Danmark  :) At få ondt i røven over en reklame , kom ind i kampen i små sølle curling unger. Vist man kunne se noget racistisk i den reklame så er de folk der er noget galt med oven i deres lille sølle hoved,« skriver Thomas Olesen‎, mens Nicolaj Frost Schougaard‎ helt simpelt spørger:

»Hvorfor er I så bange?«

Se Nicole Jacqueline Obovo Emores opslag her, hvor hun samtidig har filmet den oprindelige reklamefilm, som altså nu er ændret:

Det er ikke første gang, Kims anklages for racisme. I en reklamefilm for nødder har nøddespecialisten Michael Madsen en talefejl, der gør, at han ikke kan sige M. Derfor siger han 'snager af nere' i stedet for 'smager af mere'. Efter klager fra forbrugere, blandt andet fra African Empowerment Center, blev Radio- og Tv-nævnet inddraget i sagen, men de endte med at give Kims ret i, at der var tale om et humoristisk indslag. Chipsproducenten slap altså uden konsekvenser.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.