Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kevin og Nikitas hønsefarm

Hvor dumme ting må der stå på emballager?

Agurketiden hos købmanden trækker ud, og man falder i staver over alle de emballager, som pludselig virker fjollede, når man kigger ordentligt på dem.
Agurketiden hos købmanden trækker ud, og man falder i staver over alle de emballager, som pludselig virker fjollede, når man kigger ordentligt på dem.

Sommertid er som bekendt lig med »agurketid«, og derfor skal man da ikke være for fin til at påpege noget, som pludselig kræver al ens tankevirksomhed nede hos den lokale sommerferiekøbmand. For hvad skal der under agurken? Leverpostej, naturligvis, og her er det, at der sker noget sært. Står man og spejder ud over udvalget af den danske nationalspise (fordi det regner, og man ikke har andet at lave i sin sommerferie), viser det sig nemlig, at ét firma har besluttet at sætte hårdt ind for at få fat i kunderne.

»Styrket låg« står der kækt på sned på Stryhn’s version af den hakkede lever. Først spørger man sig selv, om nogen kunde nogensinde har foretrukket et specielt mærke pålæg på grund af emballagen, og dernæst kan man ikke lade være med at forestille sig det møde, hvor det blev besluttet, at man gik med på det forslag. Og når man har brugt så meget af sin agurketidshjerne foran køledisken, at man har fået en svag maveforkølelse, begynder man at se sig rundt. »Nu med skruelåg,« står der et sted, »Ny, forbedret indpakning,« står der et andet, og så er der selvfølgelig klassikeren »ny, forbedret smag«. Til det kan man spørge, om det egentlig var klogt at søsætte et produkt, som ikke smagte sådan specielt godt i starten.

Hvem er Uncle Ben?

Agurketiden hos købmanden trækker ud, og man falder i staver over alle de emballager, som pludselig virker fjollede, når man kigger ordentligt på dem. Hvem er Uncle Ben på risen, og hvorfor synes firmaet, at hans ansigt giver troværdighed som en anden ejendomsmægler, der tror, at selv om han ligner Mr. Beans uvederhæftige fætter, så er det en god idé at have sit portræt bag på en bus? Og hedder dem, der har deres navne på æg og tomater og mælk, virkelig altid Karen, Niels og Anne, eller har reklamefolk researchet sig frem til, at de navne bare er supertroværdige? Ville man købe æg fra de små søde fritgående høns hos Kevin og Nikita, eller ville man med alle sine fordomme forestille sig, at hønsene blev udsat for ølstafet og strip, og at det ville være dårligt for blommekvaliteten?

Og når man tror, at reklamefolk ikke kan få flere skøre ideer, så er det, at man kaster et blik på noget, som vi alle er nødt til at forholde os alvorligt til: Toiletpapir. Engang var der et produkt med det fantastiske slogan »barske fyre har også bløde numser«, og der har også været en Golden Retriever-hvalp som sær garant for, at papiret var dejligt og brugbart. Men nu har Lotus (som i øvrigt har valgt undertitlen »Royal«, og det må da være en eller anden form for majestætsfornærmelse) besluttet sig for, at vi vælger netop deres produkt, fordi de på emballagen reklamerer med, at når enden er god, og rullen brugt op, så kan man skylle pappet ud i toilettet. Fordi de fleste af os har hundrede meter til nærmeste skraldespand, eller fordi visse reklamefolk ikke har lært, at hvis man ikke har noget at sige, så kan man bare holde mund?

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.