Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Karakterfokus får gymnasieelever til at frygte fejl

Gymnasieelever tør ikke række hånden op i timerne af frygt for at få dårlige karakterer, viser undersøgelse.

København: Karakterer fylder så meget for gymnasieelever, at de holder sig tilbage fra at deltage i undervisningen af frygt for at sige noget forkert.

Det viser en ny undersøgelse fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), skriver Politiken tirsdag.

- Det fokus, der er på karakterer på det politiske niveau, har i den grad en betydning for eleverne.

- Samtidig lever vi kulturelt i en tid, hvor der generelt er fokus på præstation, siger uddannelsesforsker Noemi Katznelson, som er forskningsleder på Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet i København.

Undersøgelsen bygger på spørgeskemaer, som er sendt ud til alle gymnasieelever, hvoraf 6490 gymnasieelever har deltaget.

Knap hver tredje elev svarer, at de er bange for række hånden op af frygt for at sige noget, der kan påvirke deres karakterer negativt.

Resultatet er udtryk for, at eleverne ikke tør fejle på grund af det store karakterfokus, siger Veronika Schultz, der er formand for DGS.

- Undervisningen bliver et utrygt læringsrum, hvor eleverne er bange for at prøve sig selv af i stedet for at være det sted, hvor eleverne har mulighed for at lave fejl, så de kan blive bedre, inden de skal til eksamen, siger elevformanden til Politiken.

- Undervisningen er blevet en eksamen i sig selv, siger hun.

Den præstationsprægede læringskultur er ifølge eleverne så alvorlig, at den nu ser et behov for et opgør med det nuværende karaktersystem i gymnasiet:

- Vi så gerne, at man helt afskaffede karaktererne, fordi vores undersøgelse viser, at de er med til at skabe en usund læringskultur. Vi får rigtig mange karakterer - både standpunktskarakterer og i dagligdagsafleveringer.

- Oven i det er der kommet mindre tid til feedback og mundtlig evaluering, fordi lærerne er pressede, siger Veronika Schultz til Politiken.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.