Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Karakterer i modvind på skoler - »Fejl skal for alt i verden undgås«

Både skoleledere i folkeskolen, gymnasielærere og undervisere på universiteter foretrækker 13-skalaen frem for den nuværende karakterskala - 7-trinsskalaen. »Vores nuværende karakterskala fremmer en kultur, vi egentlig ikke ønsker,« mener uddannelsesforsker.

Karakterer er ikke altid af det gode, og den nuværende karakterskala kritiseres for at fremme en forkert kultur. Her arkivfoto fra Gefion Gymnasium, der har droppet nogle standpunktskarakterer i 1.g.
Karakterer er ikke altid af det gode, og den nuværende karakterskala kritiseres for at fremme en forkert kultur. Her arkivfoto fra Gefion Gymnasium, der har droppet nogle standpunktskarakterer i 1.g.

Den danske 7-trinsskala har efter ti år som officiel dansk karakterskala meget svært ved at blive populær i de folkeskoler, gymnasier og universiteter, der bedømmer elever og studerende. I en rundspørge foretaget af Berlingske, som 133 skoleledere har deltaget i, svarer fire ud af ti, at de foretrækker den gamle 13-skala frem for den nuværende 7-trinsskala. Tre ud af ti foretrækker 7-trinsskalaen.

I december sidste år viste Berlingskes rundspørger på gymnasier og universiteter, at 57 pct. af gymnasielærerne og 66 pct. af underviserne på universiteterne foretrækker 13-skalaen frem for 7-trinsskalaen. Kun 16-17 pct. foretrækker 7-trinsskslaen.

Professor Peter Allerup fra DPU på Aarhus Universitet forstår godt, hvorfor vores nuværende karakterskala er kommet i modvind på tværs af uddannelsesområder.

»Der er ingen tvivl om, at en karakterskala påvirker den måde, elever og studerende lærer på, og vores nuværende karakterskala fremmer en kultur, vi egentlig ikke ønsker. Karakterskalaen får de unge til udelukkende at koncentrere sig om at udrydde fejl. Fejl skal for alt i verden undgås. Men i skolen burde der være rum for at begå konstruktive fejl. Hvorfor skal man i skolen hylde principper, som virker negativt, og som ikke er befordrende for, at de unge arbejder innovativt?« spørger Peter Allerup.

»Du er dårligere end nul«

Den nuværende 7-trinsskala afløste 13-skalaen i gymnasiet i 2006 og i folkeskoler og videregående uddannelser i 2007. Hensigten var især at få en skala, der bedre kunne anvendes internationalt og var sammenlignelig med den europæiske ECTS-skala.

Men både undervisere og skoleledere peger på pædagogiske problemer med karakterskalaen. Skolelederne i folkeskolen er især utilfredse med, at karakterskalaen indeholder en negativ karakter, lige som de kritiserer, at der er meget store spring mellem nogle af karaktererne, og at der mangler en karakter for den exceptionelt gode præstation.

»Vi er modstandere af, at elever kan få en negativ karakter. Det er ikke rimeligt at sige til en elev, at du er dårligere end nul. Etisk og pædagogisk er det fuldstændig forkert. Vi er også betænkelige ved de store spring mellem karaktererne, for eleverne skal godt nok forbedre sig meget, før de rykker en karakter,« siger Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen.

Han henviser til de store spring på karakterskalaen fra 4 til 7 og fra 7 til 10.

Afskaffelsen af den tidligere exceptionelle topkarakter, 13-tallet, ser Claus Hjortdal derimod som resultat af et rimeligt politisk ønske om en mere international skala.

Studerende tager færre chancer

Direktør for Nationalmuseet, Rane Willerslev, kritiserede i 2015 karakterskalaen for at være kraftigt medvirkende til, at elever og studerende tager færre chancer og tænker mindre kreativt. Karaktersystemet belønner dem, der er gode til at lave korrekte opgaver uden fejl, mens studerende, der satser, tænker innovativt og tager chancer, risikerer dårligere karakterer.

Uddannelsesministeriet og Undervisningsministeriet er i øjeblikket i færd med en evaluering af 7-trinsskalaen, som ventes afsluttet til sommer. Peter Allerup kan godt følge Rane Willerslevs kritik, men han forventer ikke markante ændringer af 7-trinsskalaen.

»En af ulemperne ved 7-trinsskalaen er, at den præmierer dem, der ikke begår fejl. Det er lidt primitivt. Jeg ville være stor tilhænger af at man lagde det hele ned og startede forfra. Men det sker næppe, fordi karakterskalaen skal følge den europæiske ECTS-skala og være international,« siger Peter Allerup.

Han nævner, at flere europæiske lande i øjeblikket opererer med to karaktersystemer. Et, de kan bruge internationalt, og som kan oversættes til ECTS-skalaen, når unge vil studere i andre lande. Og et andet nationalt karaktersystem, der er mere finmasket og indeholder flere karaktertrin. En lignende løsning kan Danmark vælge, mener Peter Allerup.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.