Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Line fik beskeden som 23-årig: »Jeg fik et opkald om, at jeg har svære celleforandringer og forstadier til kræft«

En tredjedel af forældrene til unge piger er i tvivl, om de skal lade deres døtre vaccinere mod livmoderhalskræft. Det skal en ny kampagne nu ændre på, og Sundhedsstyrelsen tager både Facebook og unge kvinder med forstadier til livmoderhalskræft i brug.

»Jeg fik et opkald om, at jeg har svære celleforandringer og forstadier til kræft.« Sådan fortæller den 28-årige kvinde Line i en video, der er blevet delt på en ny Facebook-side, som skal øge informationen og dialogen omkring HPV-vaccinen.

Line fik beskeden som 23-årig, da hun sad og skrev på sin bacheloropgave med sin studiegruppe. Lige pludselig skulle hun forholde sig til kegleoperationer og sin egen dødelighed.

»Det, at få det opkald, og lige pludselig at skulle forholde sig til ens egen dødelighed, når man tror, man er ret urørlig - det var et chok,« fortæller Line.

Lines historie er en del af en ny kampagne for HPV-vaccinen, som Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen står bag. Kampagnen skal hjælpe til at øge dialogen omkring HPV-vaccinen og samle viden til de forældre, der er i tvivl eller ikke vil lade deres døtre vaccinere mod livmoderhalskræft.

»Mange forældre søger information andre steder end de klassiske steder for at blive informeret. Folk søger i stigende grad information på sociale medier, og der skal vi som sundhedsmyndigheder også være med,« fortalte Søren Brostrøm, direktør i Sundhedsstyrelsen, på et pressemøde i dag, onsdag.

Hvert år dør omkring 100 kvinder af livmoderhalskræft i Danmark, men tilslutningen til HPV-vaccinen, der kan forhindre 70 procent af alle tilfældene, er i øjeblikket på sit laveste, siden vaccinen blev introduceret.

Som en del af kampagnen har Sundhedsstyrelsen oprettet hjemmesiden stophpv.dk, der samler information om HPV-vaccinen et enkelt sted og linker til videnskabelige undersøgelser og refererer til de forskellige informationskilder, der er citeret.

Målet med kampagnen er at komme op på samme vaccinationsniveau, som der er i Norge og Sverige.

I Danmark er 17 procent af de piger, der er født i 2003, færdigvaccineret med HPV-vaccinen, mens det i Sverige er 73 % og i Norge 84 %.

Et af de mennesker, der har været i tvivl, om han skulle lade sin datter vaccinere, er Kristian Skov-Andersen fra Næstved. Hans 14-årige datter har først for nyligt fået vaccinen.

Han hilser den nye informationskampagne velkommen.

»Man kan sige, at vi er kommet til en mere moden fase i debatten. Alting skal ikke handle om Facebook, men man må erkende, at det er et sted, mange er i dag. Man har fra Sundhedsstyrelsen valgt at gå i øjenhøjde med omgivelserne, og det hilser jeg velkomment.«

Kristian Skov-Andersen udskød vaccinationen af sin datter, fordi han var bekymret for bivirkningerne.

»Vi ville gerne frem til en situation, hvor vi var trygge ved at lade hende vaccinere. Vi er blevet mere trygge under vejs, men vi var også klar over, at vi tog en chance både ved at lade hende vaccinere og ikke vaccinere. Afvejningen har ført til at vi har ladet hende vaccinere, og hun har heldigvis ikke indtil videre haft skyggen af bivirkninger.«

På pressemødet fortalte Søren Brostrøm, at den nye kampagne bygger på en analyse, som Sundhedsstyrelsen foretog i 2016 blandt mere end 1000 forældre til piger i alderen fra 10 til 18 år.

»Mere end en tredjedel af forældrene har været i tvivl.  De har ikke nødvendigvis valgt aldrig at lade deres datter vaccinere, men de har valgt at bruge tvivlen til at udskyde beslutningen.«

Derfor fokuserer en del af indholdet på hjemmesiden også på de spørgsmål, som forældre, der er i tvivl, kan have. Det drejer sig for eksempel om spørgsmål om, hvorvidt piger, der dyrker meget sport, er i en særlig risikozone, og om man kan se tiden an, hvis man er i tvivl.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.