Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

I skole med sav, tommestok og møtrik: »Det er meget sjovere at arbejde med hænderne«

Eleverne får bedre karakterer til projektopgaven, og erhvervsskolerne får flere ansøgere. Det er konkrete resultater, efter folkeskole i Faxe har indført profillinjer for de ældste elever, hvor cirka en tredjedel af skolens elever arbejder på erhvervsskolerne en dag om ugen.

Frederik Nielsen (mørkt hår), der går i 8. klasse på Midtskolen i Faxe, kan godt lide at arbejde med hænderne og har valgt håndværkslinjen i 7.--9. klasse. »Derhjemme arbejder jeg på naboernes knallerter og hjælper min far med at lave skur,« fortæller Frederik, der gerne vil på erhvervsskole efter folkeskolen. Her er han i træværkstedet på erhvervsskolen EUC Sjælland i Næstved sammen med Frederik Bartels, der også går i 8. klasse på Midtskolen.
Frederik Nielsen (mørkt hår), der går i 8. klasse på Midtskolen i Faxe, kan godt lide at arbejde med hænderne og har valgt håndværkslinjen i 7.--9. klasse. »Derhjemme arbejder jeg på naboernes knallerter og hjælper min far med at lave skur,« fortæller Frederik, der gerne vil på erhvervsskole efter folkeskolen. Her er han i træværkstedet på erhvervsskolen EUC Sjælland i Næstved sammen med Frederik Bartels, der også går i 8. klasse på Midtskolen.

Frederik Bartets fra 8. klasse på Midtskolen i Faxe Kommune på Østsjælland har aldrig været i tvivl.

»Jeg skulle bare herned. Det er meget sjovere at arbejde med hænderne og save i træ end at lave skole­arbej­de – boglige fag er røvsyge. Det magter jeg ikke. Det her er meget sjovere.«

Sammen med sin navnebror, Frederik Nielsen, og fire andre drenge fra 8. klasse saver Frederik Bartels med drøje, seje tag trælægter af gran og fyr ud i to meter lange stykker, som de med håndværksmæssig omhu og snilde – tilsat en god portion skruer, bolte og møtrikker – vil trylle om til et bord bænke-sæt. Under dem samles savsmuld i dekorative bunker, mens næseborene fyldes med duften af frisksavet træ.

Drengene har valgt en af Midtskolens tre praktiske udskolingslinjer, som skolen udbyder sammen med erhvervskolerne EUC Sjælland i Næstved og ZBC i Ringsted. Én dag om ugen i 20 uger årligt skal eleverne lære om håndværk på erhvervsskolerne, ligesom de skal lave projektopgaven i 9. klasse i deres linjefag.

Eleverne kan vælge mellem profil­linjer på Midtskolen – blandt andet sprog, medier eller naturfag, og mellem de tre erhvervslinjer: konstruktion og håndværk, food-linjen samt sundhed, stil og design. De erhvervsfaglige profillinjer, der har kørt i fire år, skal give flere unge mod på en erhvervsfaglig fremtid.

»Vi vil vise unge, at erhvervsuddannelser er et alternativ for dem, der har en skarp hjerne og kloge hænder, og ikke bare er det, der er tilbage, hvis man ikke kan andet,« som afdelingsleder Kenneth Smith fra EUC Sjælland siger.

På profillinjen »sundhed, stil og design« på EUC Sjælland arbejder eleverne blandt andet med at sætte hår og lægge make-up på dukker. Her udvælger Emilia Maschino og Camilla Willumsen dukker.
På profillinjen »sundhed, stil og design« på EUC Sjælland arbejder eleverne blandt andet med at sætte hår og lægge make-up på dukker. Her udvælger Emilia Maschino og Camilla Willumsen dukker.

Erhvervslinjerne skaber bro mellem det teoretiske og praktiske.

»Vi oplever, at deres lærere på skolen fortæller, at eleverne pludselig har fået en anden forståelse for at arbejde med teoretiske problemstillinger som geometri, brøker og ligninger. Der er nogle elever, der pludselig laver et kvantespring i dansk og matematik, fordi de her hos os har skullet bruge teorierne til at løse praksisnære og virkelige problemer,« siger Kenneth Smith.

Mange af Midtskolens special­klasse­elever og ordblinde søger håndværkslinjen, men der er også mange fagligt stærke elever, fortæller afdelingsleder Kim Laursen, Midtskolen. En erhvervslinje er ikke en taberlinje, og det giver prestige at være med til at skabe nye produkter.

»De produkter, de laver her på erhvervskolen, får vi tilbage på skolen. Det giver virkelig prestige blandt kammeraterne, når eleverne kan fortælle, at det er dem, der har lavet bord bænke-sættet eller grillen. De fleste erhvervselever har ikke faglige vanskeligheder, men har en interesse, de gerne vil dyrke. Nogle af dem ville typisk vælge det almene gymnasium, men en erhvervslinje kan åbne deres øjne for, at der kan være andre veje,« siger Kim Laursen.

»Jeg havde valgt idrætslinjen i første omgang, men skiftede til sundhed, stil og design. Da jeg havde idærtslinjen var det bare, som om jeg havde idrætsdag en gang om ugen. Jeg ville hellere hertil, fordi det var noget helt andet end de normale skolefag,« fortæller Camilla Willumsen (t.v.) fra 8. klasse på Midtskolen i Faxe. Her skal hun til at flette hår på dukker i frisørsalonen på EUC Sjælland sammen med Emilia Maschino (t.h.)
»Jeg havde valgt idrætslinjen i første omgang, men skiftede til sundhed, stil og design. Da jeg havde idærtslinjen var det bare, som om jeg havde idrætsdag en gang om ugen. Jeg ville hellere hertil, fordi det var noget helt andet end de normale skolefag,« fortæller Camilla Willumsen (t.v.) fra 8. klasse på Midtskolen i Faxe. Her skal hun til at flette hår på dukker i frisørsalonen på EUC Sjælland sammen med Emilia Maschino (t.h.)

På profillinjen sundhed, stil og design arbejder Camilla Willumsen og Emilia Maschino med at skabe deres egen fiktive virksomhed. De har valgt linjen for at prøve noget anderledes, men de ved endnu ikke, om de vil vælge gymnasium eller erhvervsskole efter folkeskolen.

»Jeg havde overvejet den internationale linje, men valgte sundhedslinjen, fordi det var rart at prøve noget andet end de normale skolefag,« siger Emilia Maschino.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.