Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

I 2031 kører København på el: »Jeg vil have et København, hvor luften er så ren, at københavnerne kan trække vejret dybt«

København, Frederiksberg og Movia har indgået en samarbejdsaftale, der skal sikre, at byens busdrift er eldreven i 2031.

En ny samarbejdsaftale betyder, at man kun kan finde elbusser i København og på Frederiksberg i 2031.
En ny samarbejdsaftale betyder, at man kun kan finde elbusser i København og på Frederiksberg i 2031.

Om senest fjorten år skal københavnere og frederiksbergere ikke længere generes af røg, møg og støj fra byens dieselbusser.

I stedet skal hele busdriften være eldreven og dermed fri for forurening, støjgener og CO2-udledning, så byboere og besøgende ikke længere skal indånde sundhedsskadelig luft forårsaget af bustrafik.

Indfasningen af de omkring 350 grønne, CO2-neutrale elbusser begynder i 2019, og den første buslinje, som bliver eldreven, er linje 2A og dens 20 busser.

Planen er, at 20 pct. af busdriften i København og på Frederiksberg skal være elbusser, eller busser med tilsvarende støj- og miljøfordele, i 2021, mens det i 2023 skal være 55 pct. af busdriften og i 2027 90 pct. af den.

Konkret bliver det første skridt mod en miljøvenlig offentlig transport taget, fordi Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og trafikselskabet Movia er blevet enige om et samarbejde, der sikrer etablering af faste ladestandere til elbusser.

Det betyder, at busserne ikke skal sættes til natopladning, som eksempelvis personbiler på el ofte bliver det, men i stedet oplader hver gang de når rutens endestation. Det sikrer, at bussen kan køre på mindre batterier og derfor vejer mindre og kan køre længere på den producerede el.

»Vi har lavet en politisk aftale med Frederiksberg og Movia, som sikrer, at vi kan etablere en infrastruktur til at oplade busserne, og det er forudsætningen for, at vi kan komme i gang med at omlægge alle vores busser til elbusser. Det bringer os et vigtigt skridt nærmere målet om en 100 pct. bæredygtig bustrafik i København og om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025,« siger Frank Jensen (S), overborgmester i Københavns Kommune.

Dermed er første skridt mod at indfri Frank Jensens vision om elbusser i hele København taget:

»Jeg vil have et København, hvor luften er så ren, at københavnerne kan trække vejret dybt og frit, uden at det går udover deres helbred. I nogle storbyer som eksempelvis Paris er luftforurening så stort et problem, at borgerne i perioder ikke kan gå uden for døren eller åbne vinduet. Dér må vi aldrig nå til i København; at vi først handler, når luftkvaliteten er så ringe, at vi må advare borgerne imod at bevæge sig ud,« siger Frank Jensen.

Også i Movia er forretningschef Per Gellert tilfreds med den indgåede samarbejdsaftale. Siden august 2016 har selskabet testkørt to elbusser på linje 3A, der har ladet op ved endestationerne, som det også er hensigten i fremtiden.

»Det var netop for at prøve teknologien af med at sjat-oplade ved endestationerne og se, om man kunne få det til at virke. Især passagerer, chauffører og omgivelserne har taget virkelig godt imod de her busser, fordi de er støjsvage både indvendigt og udvendigt. Til gengæld har testkørslen også vist, at samarbejdet omkring den her nye teknologi er enormt vigtig, og derfor er et tæt samarbejde afgørende,« siger Per Gellert.

Han mener især, at københavnerne kan se frem til mindre støj:

»Støjen er der simpelthen ikke, for busserne er næsten helt lydløse. Samtidig bliver forureningen af luften også endnu mindre,« siger Per Gellert.

Teknik og miljøborgmester i København Morten Kabell (EL) er imidlertid alt andet end imponeret over samarbejdsaftalen, som borgmesteren kalder »uambitiøs«.

Han mener, at Frank Jensen sætter københavnernes helbred i spil og spiller hasard med kommunens plan om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025 ved at tillade dieselbusser helt frem til 2031.

»Frank Jensen må indse, at grønt lederskab ikke alene handler om at holde skåltaler, når man rejser rundt i verden. Det kræver mod og vilje til at lægge sig i selen på hjemmebane og tage ansvaret for den grønne omstilling af København,« siger Morten Kabell i en pressemeddelelse.

Han vil nu tage sagen op med Frank Jensen:

»Det burde være økonomisk overkommeligt at hæve ambitionsniveauet i forhold til udskiftningen af de forurenende dieselbusser. Derfor vil jeg nu tage sagen op med overborgmesteren og søge politisk flertal for at hæve ambitionsniveauet,« siger Morten Kabell.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.