Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Hvis dine børn stener iPad, og det ikke irriterer dig, er du ganske normal

Pragmatiske danske forældre har det fint med deres børns passive forbrug af Ramasjang og Netflix på iPad'en, viser to medieforskeres visit hos ti danske familier.

Danske forældre er ganske pragmatiske i forhold til deres børns forbrug af digitale medier. Børnene har især skiftet TVet ud med iPad'en.
Danske forældre er ganske pragmatiske i forhold til deres børns forbrug af digitale medier. Børnene har især skiftet TVet ud med iPad'en.

Hvordan bruger danske børn digitale medier i hverdagen, og hvad siger deres forældre til børnenes forbrug?

Det har medieforskerne Stine Liv Johansen og Malene Charlotte Larsen søgt svar på i en netop offentliggjort rapport »Digitale medier i småbørnshøjde - om 0-8 årige børns brug af digitale medier i hjemmet«.

Rapporten er udarbejdet i samarbejde med Medierådet for Børn & Unge og er en del af en stor europæisk undersøgelse, hvor man har besøgt familier i 18 lande. Forskerne har Danmark besøgt ti familier, studeret medieforbruget på nærmeste hold og interviewet børn og forældre.

Og så skulle man tro, at kimen var lagt til konflikt, men nej. For det er svært at skabe et godt skænderi mellem pragmatiske danske teknologiglade forældre og deres små poder, viser det sig.

Stine Liv Johansen udlægger rapportens konklusioner.

»Det kendetegnende for Danmark, men også Norge og Holland, er, at forældrene er meget pragmatiske i deres tilgang til deres børns medieforbrug. De har en åben holdning til det og fortæller, at de jo skal lære at bruge medierne.«

Studiet af familierne viser dog, hvad mange forældre oplever til daglig: At deres børn bruger dem, mens de falder længere og længere ned af sofaen.

»Børnene har tablets - ni ud af ti brugte en iPad - men de bruger dem meget passivt og tilbagelænet. De bruger dem til det, de før brugte TV'et til eller andre konsumerende medier. Det er Netflix, YouTube eller Ramasjang. Og de spiller de spil, der allerede er downloadet. Mere kreative anvendelsesformer bliver ikke taget i brug.«

Hvad kunne de lave?

»De kunne lave film eller selv tegne et eller andet. Men de bruger dem primært stillesiddende enten alene, sammen med søskende eller med forældrene. Og her kommer forældrenes pragmatisk holdning til udtryk - de synes, det er fint, at børnene får de her pauser. Om det er TV eller iPad er ligegyldigt.«

Men hvorfor bruger de dem ikke aktivt?

»Folk har faktisk ikke så meget fantasi til det. Men det handler først og fremmest om, at iPad'en har overtaget fjernsynets funktion.«

Sværere når de bliver ældre

Fokus for undersøgelsen har især været børn på seks-syv år og de er fundet i pænere middelklassehjem. Ikke desto mindre flugter rapportens konklusioner fint med andre mere kvantitative undersøgelser af samme emne: Danske børn er flittige brugere af ny teknologi. Men de bruger fortsat mest iPad'en som et bærbart fjernsyn, der viser DR. Online er de stort set ikke.

»At internettet er et sted, de kan gå hen, ryger helt hen over hovedet på dem. Enten har man wifi eller ikke wifi, og det brokker de sig over, når de kører bil og nettet forsvinder. Men bortset fra det, så er det bare noget, der er der, som alt muligt andet legetøj. Vores forestilling om cyberspace er ikke en del af deres begrebsverden. Internettet er der bare, det er et greb i lommen.«

Andre mere restriktive

Selv om den samlede undersøgelse endnu ikke er afsluttet, er nogle af konklusionerne så småt klar. Hvor man i Danmark har denne mere pragmatiske tilgang til medieforbruget, er forældre i andre lande mere restriktive. Forældre i andre lande, hvor man også ofte er mindre vant til disse teknologier end i Danmark, ser man hellere, at IPad'en lægges op på hylden.

Men mange forældre har vel et issue om tidsforbruget?

»Ja, men ikke så meget ved de mindre. Vi kan se, at de, der har ældre søskende, der går forældrene ind og sætter grænser. De seks-syv-årige stopper af sig selv, når koncentration forsvinder. Så skal de tisse, så skal de noget andet.«

Men skal vi ikke være skuffede over, at den ikke bliver brugt mere konstruktivt?

»Nej, vi ser den blive brugt på andre fine og konstruktive måder. Man mødes også omkring de her medier, børn elsker, når deres forældre gider spille med dem. Disse positive og hyggelige ting ved iPad'en er et gode. Men vi afslutter også vores anbefalinger med at sige, at man på skoler og andres institutioner side bør forsøge at arbejde mere med, hvordan vi lærer at bruge de her teknologier mere skabende og kreativt. Her er rum til udvikling og forbedring, også i familierne.«

Jamen, så er det jo faktisk gode nyheder, det her.

»Altså, forældrene er da kritiske, men de oplever ikke de store problemer endnu.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.