Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Hver 10. lærer har ikke en læreruddannelse

Opgørelse viser en stigning i antallet af lærere uden læreruddannelse, der underviser i folkeskolen.

Antallet af lærere, der enten slet ikke har en uddannelse ud over folkeskolens afgangsprøve, eller som kun har en studentereksamen, er steget fra 3230 i 2013 til 5090 i 2015.
Antallet af lærere, der enten slet ikke har en uddannelse ud over folkeskolens afgangsprøve, eller som kun har en studentereksamen, er steget fra 3230 i 2013 til 5090 i 2015.

I dag har hver 10. lærer på landets folkeskoler aldrig gennemført en læreruddannelse, skriver Jyllands-Posten på baggrund af en analyse, som AE-rådet har lavet for Danmarks Lærerforening.

Antallet af lærere, der enten slet ikke har en uddannelse ud over folkeskolens afgangsprøve, eller som kun har en studentereksamen, er steget fra 3230 i 2013 til 5090 i 2015.

Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforening, mener, at tallene i analysen bør få kommunerne til at spærre øjnene op.

»Eleverne betaler prisen for denne udvikling, når de ikke får den undervisning, som de har krav på. Det kan vi ikke være bekendt«, siger lærerformanden.

Både han og Skolelederforeningen peger på manglen på uddannede lærere som baggrunden for udviklingen.

»Udgangspunktet skal være, at en lærer har en læreruddannelse. En vikar, der kun har gået i gymnasiet, må kun være en løsning i en periode.«

»Derfor er det bekymrende, at antallet af uuddannede lærere stiger, og især hvis der er tale om flerårige ansættelser«, siger Dorte Andreas, næstformand i Skolelederforeningen til Jyllands-Posten.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) siger, at hun er bekymret, hvis tallene er korrekte:

»Danskerne betaler en tårnhøj skat, og folkeskolen er en af de primære velfærdsydelser, så de skal kunne forvente høj kvalitet. Gode lærere er helt afgørende, og undervisningen må ikke blive udhulet af, at lærerne ikke har de rette kompetencer.«

I Kommunernes landsforening er man dog ikke bekymret.

Her henviser Michael Ziegler, formand for KLs Løn- og Personaleudvalg, til, at antallet af læreruddannede har været nogenlunde konstant, mens det samlede antal af undervisere er steget, inklusive gruppen uden læreruddannelse. Samtidig skal elevtallet være faldet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.