Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Heunicke: »Vi er for dårlige til at passe på hinanden«

Vi skal vise mere ansvar over for hinanden i den kollektive trafik. Det mener transportminister Magnus Heunicke, der har nedsat en ekspertgruppe, som skal give et bud på hvordan. Meget urealistisk, mener ekspert.

Transportministeren vil gøre op med dårlig opførsel og mangel på ansvar over for andre folk i S-toget og resten af den kollektive trafik.
Transportministeren vil gøre op med dårlig opførsel og mangel på ansvar over for andre folk i S-toget og resten af den kollektive trafik.

En pøl af blod var det næste Tobias Ruhnke så efter at have ligget bevidstløs, mens fire unge mænd overfaldt ham med spark og slag i en bus – med 10-15 andre buspassagerer som vidner. Sådan kunne Ekstra Bladet berette 20. juni 2014, og det er netop episoder som denne, som transportminister Magnus Heunicke (S) nu vil sætte ind overfor.

»Det er vores ejendom, den kollektive trafik. Vi skal da ikke finde os i, at den allerlaveste fællesnævner skal diktere, hvordan vi opfører os i den kollektive trafik. Vi er i øjeblikket tavse vidner, og vi kan godt hanke lidt op i hinanden,« siger han.

Transportministeren har på den baggrund nedsat en ekspertgruppe, der skal komme frem til nogle konkrete bud på, hvordan vi som passagerer i den kollektive trafik kan blive mere ansvarsfulde over for hinanden, personalet og faciliteterne. Det handler både om at gribe ind over for fysiske og verbale overfald, men også om at give sit sæde til en højgravid kvinde i S-toget og i det hele taget være ansvarlig for en tryg kultur i den kollektive trafik.

Stor stigning i verbale overfald

Tiltagets afsæt er historier i de danske medier om verbale og fysiske overfald i den kollektive trafik samt to undersøgelser fra henholdsvis Metroselskabet og DSB. Metroselskabet har fået foretaget en måling af Megafon i 2014, og den viser, at 22 procent af de adspurgte sandsynligvis ville bruge metroen oftere, hvis deres medpassagerer opførte sig mere hensynsfuldt. DSBs undersøgelse viser, at antallet af verbale overfald mod personale, der ikke fører til sygemelding, er steget med 70 procent fra 2010 til 2014.

At kulturen skal ændres i en mere positiv retning vil de færreste være uenige med transportministeren i, mener Torben Bechmann Jensen, lektor i psykologi ved Københavns Universitet, som imidlertid samtidig anser ministerens projekt for at være »meget urealistisk«.

 

»Jeg tror ikke, at det hjælper overhovedet. Det, transportministeren lægger op til, er, at vi skal ændre adfærd. Det kan man ikke løse inden for det lille felt, som hedder offentlig transport. Bestemmelserne og værdierne skal være nogle andre i det brede samfund,« siger han.

Ifølge Torben Bechmann Jensen er det en øget konkurrencementalitet i samfundet, der har skabt en kultur, hvor den enkelte prioriterer sig selv og sin egen sikkerhed langt over fællesskabet og dets værdier.»Hvis ikke vi kæmper for vores egen sag og går op i, hvordan vi selv har det, så kan vi heller ikke vinde i den konkurrence, der er om de gode uddannelser og de gode job. Så vi lider af sådan en konkurrencementalitet, hvor det at være individualistisk er en fordel. Det er sådan, vi i højere og højere grad indretter samfundet. Om vi blander os eller ej (i overfald, red.), det er sådan set bare en lille sideeffekt af, hvordan vi vender os til at leve i det hele taget,« siger Torben Bechmann Jensen.

Værdimæssigt spørgsmål

Hvis kulturen skal ændres, skal den således ændres på tværs af samfundet, og det er dermed ikke en opgave, som Magnus Heunicke og Transportministeriet kan løfte alene.

»Det mest effektive, man kan gøre, er sådan set enten kontrol, regler eller lovgivning, eller at man ændrer på nogle andre ting i verden, så man i højere grad begynder at tale om, hvordan vi skal tage os af hinanden, frem for hvordan vi skal konkurrere mod hinanden. Det kan Transportministeriet jo ikke klare alene. Der skal de andre ministre med ind over,« siger Torben Bechmann Jensen.

Magnus Heunicke mener også, at der er tale om et værdimæssigt spørgsmål om, hvordan vores samfund skal se ud. Men han er ikke i tvivl om, at diskussionen ligger inden for hans ansvarsområde.

»Jeg synes, at det er min opgave at komme med en appel. Er det her noget, vi er tilfredse med? Jeg er ikke tilfreds med det. Jeg oplever, at der er et stort flertal, som synes, at det er fornuftigt, at vi nu investerer så meget i den kollektive trafik, men skulle vi så ikke prøve at få det maksimale ud af den investering og sørge for, at det er et trygt sted,« spørger ministeren.

Ekspertgruppens arbejde skal bestå i en debatturné, hvor den sammen med Magnus Heunicke skal debattere med forskellige grupper, eksempelvis på uddannelsesinstitutioner, om, hvordan kulturen kan forbedres i den kollektive trafik.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.