Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er reglerne: Nu må 17-årige køre bil

Danske unge må fremover sætte sig i bilens førersæde, så snart de fylder 17. Dog skal mor, far eller en anden ædru voksen være ledsager.

Kan 17-årige finde ud af at køre bil? Det kommer de i hvert fald til at lære fremover.

Folketinget har vedtaget et lovforslag, der skal gøre det muligt for 17-årige at sætte sig bag rattet og køre ud på de danske landeveje, hvis de blot har en erfaren bilist siddende til højre for sig.

Der er tale om en form for mentorordning, der skal gøre yngre bilister mere sikre i trafikken, end de er i dag.

- Det er rigtigt fornuftigt. Der er en masse gode resultater fra blandt andet Tyskland, der viser, at unge mennesker har langt færre ulykker, når de har haft en voksen ved siden af til at lære dem op i det første år, fortæller trafikekspert Harry Lahrmann, der er lektor i Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.

- Når unge mennesker i dag får kørekort, så har de reelt set ingen rutine i at køre bil. Man skal køre mange tusinde kilometer for at få god rutine som bilist, og det er svært at forestille sig et system, hvor man har en kørelærer til at sidde ved siden af sig de første 10.000 kilometer, udtaler lektor Harry Lahrmann til Ritzau Fokus.

Der er i første omgang tale om en treårig forsøgsordning med inspiration fra Tyskland og Østrig, hvor 17-årige bilister allerede er en del af trafikken med en ansvarlig voksen i bilen.

- De 17-årige skal igennem nøjagtigt den samme køreundervisning for at få kørekort som 18-årige og ældre skal i dag. Den store forskel er bare, at de ikke må køre alene, før de fylder 18, lyder det fra Dennis Lange, jurist i de danske motorejeres interesseorganisation, FDM.

Ordningen skal forhåbentlig resultere i færre trafikulykker, som er et stort problem hos mange unge bilister med et nyudstedt kørekort.

- Det er faktisk sådan, at du har ti gange højere risiko for at være involveret i en ulykke i dine første to år som bilist, forklarer Harry Lahrmann.

- Man kan håbe, at forældrene ikke får videregivet nogle af deres egne unoder i trafikken. Man kan kun opfordre forældrene til at være gode forbilleder for deres børn i trafikken, lyder det fra trafikeksperten.

Det bliver den 17-årige bag rattet, der er ansvarlig for kørslen og for at overholde trafikreglerne, men den voksne ledsager skal selv kunne overtage rattet når som helst.

- Det er ikke sådan, at du efter en våd tur i byen kan lade din 17-årige knægt køre dig hjem. Den voksne skal selv have et gyldigt kørekort og naturligvis være ædru og i stand til at føre bilen selv, forklarer FDM's jurist Dennis Lange

Det er endnu ikke besluttet, hvornår den nye ordning kommer til at træde i kraft.

Sådan kommer reglerne til at se ud:

1. 17-årige bilister skal ledsages af en voksen, som er mindst 30 år gammel, med kørekort og mindst ti års erfaring som bilist.

2. Den voksne ledsager må ikke selv have fået hverken betinget eller ubetinget frakendt sit kørekort i løbet af en tiårig periode.

3. Den voksne ledsager skal selv være i stand til at køre bil og må altså ikke være beruset.

4. 17-årige skal, lige som 18-årige skal det i dag, have bestået både teori og praksis, inden de kan få deres kørekort udleveret.

5. De unge vil kunne begynde at tage kørekort tre måneder før, de fylder 17.

6. Aldersgrænsen for knallertkørekort bliver ligeledes sænket fra 16 til 15 år. Det kommer til at ske fra 1. oktober 2016.

Kilder: Aalborg Universitet og FDM.

/ritzau/FOKUS

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.