Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er det: Årets World Press Photo-vinder

En attentatmand i trodsig positur, hans offer og en lamslået omverden. Den tyrkiske AP-fotograf, Burhan Ozbilici, vinder årets World Press Photo med et voldsomt nyhedsbillede.

Et af årets mest voldsomme og opsigtsvækkende fotos har vundet den prestigefyldte foto-pris, World Press Photo of The Year.

Billedet er taget af AP-fotografen Burhan Ozbilici få sekunder efter en civilklædt tyrkisk politimand, Mevlut Mert Altintas, havde skudt og dræbt Ruslands ambassadør i Tyrkiet, Andrej Karlov. Det skete på en fotoudstilling i Ankara 19. december 2016.

Likvideringen var, råbte attentatmanden, en hævn for Ruslands fremfærd i Tyrkiets naboland, Syrien.

På vinderbilledet kan man se attentatmanden iført slips og jakkesæt råbe slagord mod forsamlingen af presse og diplomater, mens ambassadøren ligger livløs bag ham.

Jury-formand Stuart Franklin kalder Ozbilicis billede et »utroligt hårdtslående nyhedsfotografi«, og jurymedlem og fotograf João Silva uddyber:

»Lige nu ser jeg en verden, som marcherer mod kanten af afgrunden. Dette er en mand, som tydeligvis har nået en grænse, og hans handling er at likvidere en, som han giver skylden, et land, som han giver skylden for noget, der foregår et andet sted i regionen. Jeg føler, at dette er, hvad der sker i Europa, i USA, i Fjernøsten, Mellemøsten, Syrien, og for mig taler dette billede om det. Det er hadets ansigt,« siger han ifølge pressemeddelelsen fra juryen.

»Jeg gjorde mit job: Jeg fotograferede«

Oxbilicis fotografi er en del af en serie fra attentatet, som også vandt i kategorien »Spot News - Stories category«.

Burhan Ozbilici har tidligere i en blog hos sin arbejdsgiver, AP, fortalt om, hvordan en rolig rutineopgave udviklede sig til en voldsom oplevelse og en række skræmmende fotos:

»… det var et koldt, planlagt mord, som udfoldede sig foran mig og de andre, som rædselsslagne søgte dækning, mens den veltrimmede mand med kort hår skød den russiske ambassadør ned.«

Mindst otte skud genlød i det næsten klinisk hvide udstillingslokale.

»Kaos brød ud. Folk skreg, gemte sig bag søjler og under borde og lå på gulvet. Jeg var bange og forvirret, men fandt delvis dækning bag en mur og gjorde mit job: Jeg fotograferede.«

Et år i konflikter

2016s mange spændinger, konflikter og voldelige opgør spejler sig – naturligvis – i fotokonkurrencen. Blandt de øvrige vinderfoto var Jonathan Bachmans næsten ikoniske billede af den 28-årige sorte kvinde, Ieshia Evans, som står roligt på gaden i Baton Rouge, USA, i sin sommerkjole, mens urobetjente nærmer sig. Billedet er taget under en demonstration mod politibrutalitet i juli 2016.

Ieshia Evans deltager i en demonstration mod politivold i Baton Rouge, juli 2016. Billedet vinder i kategorien Contemporary Issues - Singles. Foto: Jonathan Bachman
Ieshia Evans deltager i en demonstration mod politivold i Baton Rouge, juli 2016. Billedet vinder i kategorien Contemporary Issues - Singles. Foto: Jonathan Bachman

Paula Bronstein vandt »hverdagskategorien«, »Daily Life – singles«, med et billede af en kvinde, som holder sin bombesårede nevø, Shabir, i Kabul, marts 2016.

Kvinden Najiba holder sin toårige Shabir, som er såret i en bombeangreb i Kabul, 29. marts 2016. Den afghanske civilbefolkning har ikke nydt godt af afslutningen på krigen. Ifølge FN blev mindst 1.600 afganere dræbt og 3.500 såret i 2016. Foto: Paula Bronstein
Kvinden Najiba holder sin toårige Shabir, som er såret i en bombeangreb i Kabul, 29. marts 2016. Den afghanske civilbefolkning har ikke nydt godt af afslutningen på krigen. Ifølge FN blev mindst 1.600 afganere dræbt og 3.500 såret i 2016. Foto: Paula Bronstein

Førsteprisen i »General News - stories« gik til Daniel Berehulak, New York Times, for hans opsigtsvækkende fotoserie »They Are Slaughtering Us Like Animals« om politiets brutale kampagne mod narkotikabrugere og -handlere i Filippinerne, som ifølge menneskeretsorganisationer har kostet over 2.000 mennesker livet.

En serie af Daniel Berehulak, New York Times, om den brutale kamp mod narkotikakriminelle og -brugere i Filippinerne vandt i kategorien General News - Stories. Hele serien, They Are Slaughtering Us Like Animals, kan ses her. Billedet viser seksårige, som råber »papa« ved begravelsen af faderen, Jimboy Bolasa, i Manila 9. oktober 2016.  
En serie af Daniel Berehulak, New York Times, om den brutale kamp mod narkotikakriminelle og -brugere i Filippinerne vandt i kategorien General News - Stories. Hele serien, They Are Slaughtering Us Like Animals, kan ses her. Billedet viser seksårige, som råber »papa« ved begravelsen af faderen, Jimboy Bolasa, i Manila 9. oktober 2016.  

 

Ozbilicis vinderbillede er udvalgt blandt 80.808 billeder fra 5.034 fotografer fra 125 lande.

Der er uddelt priser i otte kategorier til i alt 45 fotografer. Ingen danske er i år blandt prismodtagerne.

World Press Photo regnes som en af verdens vigtigste fotokonkurrencer. Flere danskere har vundet prisen, senest tidligere Berlingske-fotograf, i dag Politiken-fotograf Mads Nissen i 2015.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.