Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er de mest ændrede og forsinkede flyselskaber

Ikke alle flyselskaber er lige gode til at nå deres destinationer til tiden. Her kan du se, hvilke selskaber som klarer sig dårligt og få råd om forsinkelser.

Er du mere end tre timer forsinket, har du ret til en kompensation, som skal udbetales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Free/Colourbox
Er du mere end tre timer forsinket, har du ret til en kompensation, som skal udbetales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Free/Colourbox

Kufferten er pakket, og man er bare så klar til ferie. Men flyet er forsinket eller aflyst. Den situation ramler mange rejsende ind i hen over sommeren. Og nogle selskaber er dårligere end andre til at flyve til tiden.

En ny opgørelse på baggrund af 1,5 millioner flyvninger det seneste år viser, at forskellen på selskaberne er relativ stor.

»De tyrkiske flyselskaber ligger i den tunge ende, og lavprisselskaberne ligger også med højere gennemsnitlige forsinkelser end de store nationale ruteselskaber,« siger Johan Fugmann, der er direktør i Flyforsinkelser.dk, som står bag opgørelsen.

Selskabet hjælper passagerer med at søge erstatning, hvis deres fly er aflyst eller forsinket. Undersøgelsen baserer sig kun på aflysninger eller forsinkelser over tre timer, hvor EU's erstatningsregler træder i kraft.

»Ud af 1000 flyvninger har de bedste flyselskaber i gennemsnit kun to aflysninger eller forsinkelser, mens de værste har over 35,« siger Johan Fugmann.

I top ti ligger blandt andre Tuifly Nordic, Primera Air Scandinavia, Turkish Airlines og British Airways.

Pressechefen i Tui, Nikolai Johansen, anfægter dog selskabets plads på listen, da han ikke mener, at opgørelsen giver et fair og rigtigt billede.

»Der er ikke belæg for at sige, at vi er det mest forsinkede selskab. Da data både viser forsinkelser, aflysninger og ændrede afgange, derfor kan man ikke konkludere, som man gør,« siger pressechef Nikolai Johnsen. Andre selskaber på listen har også anfægtet deres placering, da de ikke mener, det er fair, at aftalte ændringer med kunder indgår i data.

»De her tal har jeg ikke forståelse for, da vi normalt, på andre opgørelser i forhold til at flyve til rette tid, vil ligge som en af de bedste i Europa,« siger kommerciel direktør i Sun Air, Kristian Tvergaard.

Men hvad gør man så, hvis man oplever forsinkelser til sommer? Det gode råd er først og fremmest at kende sine rettigheder, siger lederen af Forbruger Europa, Lars Arent.

»Skal du vente mere end to timer, så har du krav på at få et måltid mad og noget at drikke i ventetiden. Efterfølgende er der desuden mulighed for at få kompensation, alt efter hvor forsinket du er kommet frem til din destination,« siger han.

Kommer du tre timer for sent til din destination, er der tre takster af kompensation. Ved flyvninger på op til 1.500 kilometer får du 250 euro, ved flyvninger mellem 1.500-3.500 kilometer får du 400 euro og ved flyvninger over 3.500 kilometer uden for EU får du 600 euro i kompensation.

»Man skal huske at notere sig tidspunktet for, hvornår man lander, og så skal man klage til sit luftfartsselskab og eventuelt også til rejseselskabet,« siger Lars Arent. Er de ikke enige i klagen, eller hører man ikke fra dem, så kan man gå videre til Trafik- og Byggestyrelsen.

Der kan være undtagelser, hvor du ikke kan få noget plaster på såret.

»Når der er ekstraordinære omstændinger, som typisk dårligt vejr eller strejker, så er man ikke berettiget til kompensation,« fortæller Lars Arent, som understreger, at afgørelser har slået fast, at man skal have erstatning, hvis årsagen er tekniske fejl på flyet.

Man kan få overblik over regler og rettigheder på hjemmesiden flyregler.dk, som Forbruger Europa står bag.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.