Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Heldagsgymnasium skal øge niveauet

CPH West er et af de gymnasier, som ifølge Rektorforeningen kunne have gavn af en pulje til udsatte gymnasier. Men her skal en længere skoledag i stedet øge fagligheden.

Simone Frederiksen er glad de ekstra 
undervisningstimer, hvor hun kan få hjælp til sine opgaver, men af og til arbejder hun også videre derhjemme. Ifølge Simone er undervisningen lektiefri, men ikke lektieforbudt.
Simone Frederiksen er glad de ekstra undervisningstimer, hvor hun kan få hjælp til sine opgaver, men af og til arbejder hun også videre derhjemme. Ifølge Simone er undervisningen lektiefri, men ikke lektieforbudt.

På CPH West i Ishøj skal eleverne i en 1.g.-klasse på HTX-linjen måske til at have en større madpakke med.

Som projektskole i Undervisningsministeriets vision Ny Nordisk Skole har CPH West indført heldagsundervisning som et foreløbigt forsøg i en af skolens HTX-klasser.

Ny Nordisk Skole har som mål at løfte det faglige niveau på landets undervisningsinstitutioner og at mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.

Og i forsøgsklassen på CPH West bliver nogle af disse tanker nu omsat til ideen om et lektiefrit heldagsgymnasium. Eleverne skal gå i skole 45-48 timer om ugen, til gengæld har de ikke længere lektier for hjemme. Dem får de tid til at lave på skolen.

»Heldagsgymnasiet skal ses som et projekt, hvor vi hæver det faglige niveau. Vi forsøger at tage udgangspunkt i, at den enkelte elev skal rykke sig, så vi nu både tilfredsstiller den meget dygtige elev, tager hensyn til eleven, der ligger i midten, men også trækker den svage elev med op,« siger vicerektor på CPH West, Knud-Erik Hansen, om forsøget med heldagsgymnasium.

Det tekniske gymnasium (HTX) adskiller sig på nogle punkter fra det almene gymnasium (STX), og taxameterordningerne er derfor også forskelligt indrettet for de to. Alligevel håber Knud-Erik Hansen, at ideen om heldagsgymnasium kan udbredes til de andre studieretninger, og allerede nu arbejdes der på en lignende model for STX-klasserne.

Mere tid giver færre frustrationer

Bioteklærer på CPH West Charlotte Kragh er glad for de ekstra undervisningstimer. De giver tid til fordybelse, og ifølge hende kan hun sende flere elever hjem uden frustrationer.

En af dem er 16-årige Simone Frederiksen.

»Jeg vil hellere bruge to timer ekstra herovre i skolen, hvor jeg får hjælp til mine lektier, end jeg vil bruge tid derhjemme, hvor jeg sidder alene og måske ikke forstår opgaverne,« siger hun.

Klassekammeraten Mathias Bønneland, 17, er enig. Men han har også allerede gjort sig overvejelser om fremtiden.

»Jeg tror, vi bliver mere effektive, når vi har flere timer end andre, men jeg tror til gengæld, at det kan blive lidt svært at starte på universitetet, for så får vi lige pludselig mange lektier for, og det er vi jo ikke vant til her,« siger han.

Direktør for CPH West Eva Hofman-Bang er dog ikke bange for, at den konstante lærervejledning er en bjørnetjeneste i forhold eleverne.

»Vi forsøger ikke at nusse om vores elever, for det får vi ikke skabt studieparate elever af. I stedet stimulerer vi dem til at færdes i et fagligt miljø,« siger hun.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.