Han fyrede ROJ TV-direktør - nu er PKK-leder idømt seks års fængsel i Tyskland

Et højtstående medlem af den kurdiske oprørsgruppe PKK er blevet idømt seks års fængsel i Tyskland. Samme mand spillede en nøglerolle i den årelange danske terrorsag mod ROJ TV.

PKK-lederen Abdullah Sen (tv.) og den daværende ROJ TV-direktør Manouchehr Zoonzoi fotograferet sammen i det nordlige Irak i 2006.
PKK-lederen Abdullah Sen (tv.) og den daværende ROJ TV-direktør Manouchehr Zoonzoi fotograferet sammen i det nordlige Irak i 2006.

I juni 2008 mødte han op i den kurdiske tv-station ROJ TVs lokaler på H.C. Andersens Boulevard i det indre København og fyrede den daværende direktør Manouchehr Zonoozi.

Nu - næsten syv år senere - er et højtstående medlem af den kurdiske oprørsgruppe PKK, der står på både EU og USAs terrorlister, blevet idømt seks års fængsel for at være økonomichef for PKK i hele Europa.

49-årige Abdullah Sen blev fredag den 6. marts dømt ved retten i Düsseldorf for at styre finanserne i den europæiske del af PKK fra et kontor i den belgiske by Antwerpen.

Et af vidnerne i den tyske retssag var Manouchehr Zonoozi, der var anklagemyndighedens kronvidne i den årelange terrorsag mod ROJ TV herhjemme.

Tilbage i juni 2008 mødte Abdullah Sen, der også går under navnet »Hamza«, op på ROJ TVs kontor for at snakke med Manouchehr Zonoozi. De to havde tidligere mødt hinanden, da Manouchehr Zonoozi var på besøg hos PKK i det nordlige Irak i 2006.

På mødet hos ROJ TV i København forklarede Abdullah Sen, at han var sendt direkte af PKK-lederen Abullah Öcalan, kaldet Apo, hvorefter han fyrede og truede Manouchehr Zonoozi med følgende ord:

»Det er din egen beslutning. Vi blander os ikke, men vi vil gerne have, at du og din familie skal leve.«

Berlingske har beskrevet fyringen i en artikel i august 2010.

ROJ TV er i dag lukket, efter at tv-stationen blev dømt for terror i både byretten og landsretten. I marts 2012 blev Abdullah Sen anholdt i Antwerpen, hvor belgisk politi beslaglagde en lang række dokumenter. Blandt andet et dokument, hvor Abdullah Sen erklærede sig meget tilfreds med fyringen af Manouchehr Zonoozi:

»Abdullah Sen/Hamza Botan har endvidere i april 2008 skrevet, hvordan virksomheden i Danmark var kommet fuldstændig under PKK’s kontrol, efter at Manouchehr Tahsili-Zonoozi var fjernet,« fremgår det blandt andet af dommen fra byretten i 2012.

I juli 2013 stadfæstede Østre Landsret dommen fra byretten, og i august 2013 indgav ROJ TV konkursbegæring. I 2014 slog Højesteret fast, at »der i den konkrete sag var grundlag for at frakende ROJ TV A/S retten til at udsende tv«.

Tidligere ROJ TV-direktør Manouchehr Zonoozi lever i dag under politibeskyttelse på en hemmelig adresse.

PKK har siden 1993 været forbudt i Tyskland. Ifølge den dansk-kurdiske netavis jiyan.dk kritiserer foreningen “Solidaritet med kurdiske politiske fanger i Tyskland” (Azadi) dommen over Abdullah Sen.

”Abdullah S har på ingen måde skadet, angrebet eller truet Tyskland. Det er uacceptabelt, at retten bruger medlemskab af en udenlandsk organisation som begrundelse til at give en person en sådan straf,« lyder det i erklæringen fra Azadi.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.