Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Hård kritik af Frank Jensen: »Det er ekstremt pinligt for overborgmesteren«

Økonomiudvalget i Københavns Kommune ser med bekymring på kritikpunkterne i nye revisionsrapporter.

Et samlet økonomiudvalg i Københavns Kommune har erklæret, at det ser »med stor bekymring« på kritikpunkterne i to nye revisionsrapporter.
Et samlet økonomiudvalg i Københavns Kommune har erklæret, at det ser »med stor bekymring« på kritikpunkterne i to nye revisionsrapporter.

Betalinger, der ikke falder til tiden.

Mangelfuld bogføring.

Firmadankort, som ikke bliver inddrevet og lukket ved fratrædelser, og fejl i syv procent af lønudbetalingerne i en stikprøvekontrol.

To nye revisionsrapporter af Københavns Kommunes regnskabsføring og interne kontroller samt lønninger foretaget af revisionsfirmaet Deloitte viser, at København har rod i økonomien.

Det har fået kommunens økonomiudvalg til at kritisere overborgmester Frank Jensen (S), og et samlet økonomiudvalg har erklæret, at det ser »med stor bekymring på bemærkningerne fra revisionen«. Heriblandt Frank Jensen selv.

Sammenlagt er der i revisionsrapporterne 18 punkter, hvoraf 14 er markeret som prioritet I, et såkaldt rødt punkt. 13 af de røde punkter omhandler Københavns Kommunes Koncernservice, som hører ind under Økonomiforvaltningen og dermed overborgmester Frank Jensen. 

»Der er nu kommet revisionsanmærkninger af skarpeste karakter to år i træk, og det dur simpelthen ikke, at der ikke er styr på kommunens økonomi. Jeg vil faktisk sige, at det er ekstremt pinligt for overborgmesteren. Administration er i høj grad lagt ud til fagborgmestrene, men lige netop økonomien ligger ved overborgmesteren, og den har han ikke haft styr på,« siger medlem af økonomiudvalget Jakob Næsager (K).

Han er både »vred og frustreret« over, at der ifølge ham ikke er styr på de mest basale ting i landets største kommune.

»Jeg har i økonomiudvalget bedt om, at forvaltningen skaffede sig et overblik over eksempelvis de udleverede firmakort, taxakort, computere og telefoner. Problemet har stået på i flere år, og jeg har ikke oplevet den store vilje til at rydde op fra Frank Jensens side,« siger Jakob Næsager.

Også medlem af økonomiudvalget Tommy Petersen (R) mener, at flere forhold er kritisable:

»I økonomiudvalget har vi længe fået at vide, at det kørte skidt, særligt i Koncernservice. Men til overborgmester Frank Jensens forsvar må man sige, at der løbende er blevet indført kontroller, men vi mangler måske at se frugten af det, som er sat i værk,« siger Tommy Petersen.

Han forventer, at der nu bliver taget hånd om problemerne:

»Sådan noget som et dankort, der ikke bliver lukket, når det skal, er jo decideret sjusk, og det går jeg ud fra, at overborgmesteren og de ansvarlige i Koncernservice tager ordentligt fat i«.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra overborgmester Frank Jensen. Han har imidlertid ikke ønsket at stille op til interview og henviser i stedet til Ivan Kristoffersen, som er direktør i Københavns
Koncernservice. Han fortæller, at man er i fuld gang med at implementere flere nye tiltag i kølvandet på de to revisionsrapporter:

»Der er ingen tvivl om, at vi har fået de her kritiske bemærkninger, og det tager vi selvfølgelig alvorligt og adresserer kritikpunkterne. Men det er vigtigt at sige, at det er enkelte områder, vi har skullet kigge på, og det er så det, vi gør,« siger Ivan Kristoffersen.

Hvorfor har landets største kommune ikke styr på de her ting?

»Der er en skalaproblematik, når vi kvalitetsudvikler i København. Det er en stor kommune, og der er rigtig mange institutioner i kommunen, som vi skal have fat i, og når noget implicerer mange medarbejdere, tager det oftere længere tid at få skabt den fornødne forandring«.

Men hvorfor skal der en revision til, før I eksempelvis indser, at det er smart med et system, som lukker samtlige firmakort, så snart en medarbejder fratræder?

”Der har hele tiden været et kontrolmiljø, men i enhver stor organisation vil der komme revisionsrapporter, som påpeger et kontrolmiljø, der kan styrkes. I det her tilfælde har det så vist sig, at kontrollen ikke virker tilstrækkeligt, men kan forbedres fra centralt hold«.

I 2014 kom det frem, at en 50-årig mandlig regnskabsmedarbejder fra Koncernservice i 17 år havde svindlet for 17,6 mio. kr. Nogle vil formentlig tænke, at det kan lade sig gøre, fordi der er de her huller?

»Jeg forstår, at man kan få det indtryk, men det er vigtigt at holde sig for øje, at vores revisionsbemærkninger ikke vedrører vores betalingsafviklinger, og siden sagen i 2014 har vi indført mange nye kontroller,« siger Ivan Kristoffersen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.