Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Gymnasierne spiller en vigtig rolle, når det drejer sig om digital mobning«

Ud fra et etisk kodeks skal lærere på landets gymnasier opdrage eleverne til at opføre sig ordentligt på de sociale medier. Sådan lyder forslaget fra landets gymnasier, lærere og elever, og ministeren bakker op.

Modelfoto.
Modelfoto.

Lærere på landets gymnasier skal blande sig i, hvordan eleverne opfører sig på de sociale medier. Det mener Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasier og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, som er klar med et udspil til et etisk kodeks, der skal forebygge digital sexmobning.

I midten af maj understregede undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) behovet for et sådant kodeks, og lærere, rektorer og elever kommer nu med et fælles bud på, hvad det skal indeholde.

Lærere i en opdragende rolle og digital dannelse som en integreret del af uddannelsen er blandt de i alt fem punkter i udspillet, som er blevet til i kølvandet på en række sager om hævnporno og sexmobning, hvor nøgenbilleder og krænkende sexvideoer er blevet flittigt delt blandt gymnasieelever på sociale medier som Facebook og Snapchat.

Gymnasierne har ikke tidligere taget entydigt ansvar for kampen mod den digitale mobning, fordi skolernes ordensregler kun tillader dem at sanktionere for ting, der sker i skoletiden. Men den afgrænsning er forældet, lyder det.

»Digital mobning ophæver grænserne mellem tid og rum. Hvis en krænkende video bliver optaget og delt om lørdagen, florerer den stadig mandag, når eleverne møder ind, og kan påvirke skolegangen for de personer, der er involveret, i form af mistrivsel og forøget fravær. Derfor har vi som skole et ansvar for at skride ind, og når vi på undervisningsfronten allerede har ophævet tid og rum med virtuel undervisning og kommunikation på nettet, må vi også gøre det i forhold til vores ordensregler,« siger Birgitte Vedersø, bestyrelsesmedlem i Danske Gymnasier og rektor på Gefion Gymnasium, som for nylig bortviste en elev midlertidigt, fordi vedkommende havde delt en video af en nøgen skolekammerat i en intim situation til en fest.

Formanden for Danske Gymnasier, Anne-Birgitte Rasmussen, er enig.

»Gymnasierne spiller en vigtig rolle, når det drejer sig om digital mobning. Vi skal undgå krænkelser, som går ud over elevernes skoletid, ved at regulere deres adfærd på de sociale medier, både i samarbejde med de unge og deres forældre,« siger hun.

Lærere skal opdrage

Konkret ønsker parterne bag udspillet, at et fælles etisk kodeks skal uddeles til samtlige elever på landets gymnasier, så de på den måde kan blive bekendt med skolernes regler for god opførsel på såvel de sociale medier som ved optagelse til festudvalg. Desuden ønsker de, at digital adfærd skal skrives ind i bekendtgørelsen og indgå som del af undervisningen i relevante fag som samfundsfag og dansk.

Lærerne bliver afgørende, idet de »skal påtage sig den opdragelsesrolle, der ligger i at håndhæve de vedtagne værdier«, som det hedder i udspillet. En opgave, de skal uddannes specifikt til at kunne løfte.

Netop lærernes rolle har været et emne i debatten den seneste tid på spørgsmålet om, hvorvidt det udelukkende er forældrenes ansvar at lære de unge at opføre sig ordentligt på de sociale medier. Ifølge formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, er digital sexmobning også et læreranliggende.

»Lærerne har altid skullet forholde sig til mobning blandt eleverne og gøre det klart for dem, hvor skolen står på det område. Det hører med til gymnasiets opgave om at danne eleverne, og det er ikke anderledes, når det gælder sexmobning. Når skolerne får nogle tydelige normer og værdier, bliver det i høj grad op til lærerne at føre dem ud i klasseværelserne og tale med eleverne om dem,« siger Annette Nordstrøm Hansen og understreger, at ansvaret for den gode digitale opførsel deles med forældrene og eleverne selv.

Sidstnævnte ønsker ligeledes, at lærerne blander sig i elevernes digitale opførsel – også i fritiden.

»Skolerne har et ansvar for, at eleverne har det godt, når de er i skole, så de kan lære bedst muligt, og de videoer og billeder, der ryger på nettet i fritiden, kan sagtens ligge der i skoletiden også og være skyld i, at en elev har det dårligt. Derfor er det vigtigt, at lærerne og ledelsen er med til at gribe ind,« siger Martin Thing, der tiltræder som formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning 1. juli.

Svær balancegang

Gymnasierne, lærerne og eleverne møder opbakning til det etiske kodeks fra Medierådet for Børn og Unge.

»Sagerne fra foråret viser med al tydelighed, at det er nødvendigt med en ledelse og nogle lærere, som forholder sig aktivt til de unges brug af sociale medier og gør det klart for eleverne, at deres handlinger har konsekvenser,« siger rådets formand, Anne Mette Thorhauge.

Hun erkender, at det er et svært spørgsmål, hvor langt gymnasier skal blande sig i de unges liv på de sociale medier. Men drøftelsen er vigtig understreger hun.

»Vi har fået en række nye medier, som forlænger skolens aktiviteter ind i nogle fritidssammenhænge og omvendt. Derfor skal der ske en genforhandling af gymnasiets rolle i forhold til dannelse, men det er afgørende, at eleverne får et klart kompas, de kan styre efter,« siger Anne Mette Thorhauge.

Også undervisningsminister Ellen Trane Nørby glæder sig over udspillet.

»Det er et godt indspark til det fælles kodeks, vi vil udarbejde som led i et opgør med den usunde kultur omkring de sociale medier, der er opstået blandt gymnasie­eleverne,« siger hun.

Ministeren er enig med parterne bag udspillet i, at gymnasierne også har et ansvar for, hvordan eleverne opfører sig digitalt.

»Det påvirker i ekstrem grad det læringsmiljø, der er på en institution, og derfor er det vigtigt, at der er klare retningslinjer, så eleverne ikke skal være bange for, at de bliver sat på en putte-liste, eller at der bliver delt krænkende billeder af dem. De skal kunne koncentrere sig om at lære, og det kan man kun, hvis man er tryg der, hvor man lærer.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.