Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Godt nyt til pendlere: Grænsekontrol mellem Sverige og Danmark gøres mere smidig

Togrejsende mellem Sverige og Danmark skal ikke længere op i terminalen i Kastrup Lufthavn, når de skal have tjekket ID-papirer. DSB forudser, at man dermed kan mindske den udskældte ventetid efter grænsekontrollen blev indført for et år siden.

ARKIVFOTO 2Kim Dueholm fra Nordsjællands politi laver stikprøvekontrol i et tog. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2016)
ARKIVFOTO 2Kim Dueholm fra Nordsjællands politi laver stikprøvekontrol i et tog. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2016)

I morgen er det et år siden, at Sverige indførte grænsekontrol og forlangte, at alle rejsende ved den dansk-svenske grænse viste ID-papirer.
Kontrollen har især kostet på rejsetiden for pendlere mellem Sverige og Danmark. Blandt andet fordi de rejsende skulle stige ud af toget i Kastrup Lufthavn, tage rulletrapperne op i Terminal 3 for at køre ned af rulletrapperne igen på en anden perron, hvor kontrollen blev udført.

Men den vandretur slipper rejsende for fra d. 30. januar, meddeler DSB.

»Vi har testet forskellige måder at gennemføre ID-kontrollen på i løbet af efteråret – og den løsning, som vi iværksætter gør det først og fremmest nemmere at være kunde. Derudover gør den køreplanen mere robust – med andre ord bliver risikoen for forsinkelser som følge af ID-kontrollen mindre. Endelig er det den løsning, pendlerne har tilkendegivet, at de synes bedst om,« siger DSBs informationschef Tony Bispeskov i en pressemeddelelse.

Formand for Kystbanependlerne, Michael Randrupp, glæder sig over, at DSB har valgt en ny og mere omkostningstung ID-kontrol. Hans medlemmer har klart tilkendegivet, at de foretrækker denne model så lang tid, kontrollen mellem Danmark og Sveriges grænser er en realitet.

»Vi er glade for, at man vælger den dyreste model. Man skal stadig ud af toget, men ikke skifte perron. Den nye kontrol betyder også, at forsinkede tog fra Sverige vil køre ind til Kastrup Lufthavn i stedet for at standse ved næste station, som tilfældet ofte er nu,« siger pendlerformanden. Han påpeger, at Bornholmertoget også fremover vil standse på stationen, ligesom toge fra Jylland og Fyn på sigt skal gøre hold ved lufthavnen igen.

I en rapport fra Øresundsinstituttet, der blev udgivet i sommer, fremgår det, at rejsetiden over Øresund er steget fra 35 minutter til mellem 52 og 72 minutter, efter kontrollen blev indført for et år siden.

I den nye model for ID-kontrol vil der blive opstillet afskærmning langs perronen i togets længde. I afskærmningen vil der være udgange, som de ankommende passagerer kan bevæge sig frit igennem og væk fra toget ved ankomst til Kastrup.

Passagerer til Sverige skal blive på perronen og stille sig i kø i »ventesluser«, som er etableret på indersiden af afskærmningen. Når toget er tømt for passagerer, sikres toget, så der kun er adgang til toget gennem 10 bemandede åbninger i afskærmningen. ID-kontrollen foretages herefter. Det fremgår af et notat, som DSB har indleveret til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Id-kontrollen på busser, tog og færger til Sverige er løbende blevet forlænget, siden de trådte i kraft for et år siden. Sverige har senest meddelt, at man fortsætter med kontrollerne frem til 11. februar i år.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.