Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Giv dit barn en god start i SFO

Mange børnehavebørn skal den 1. maj begynde i SFO og få den første smag på skolelivet. Her kan du læse en guide til, hvordan du giver dit barn en god start.

Arkivfoto: SFO i Hald Ege.
Arkivfoto: SFO i Hald Ege.

Ny venner, nye voksne og nye regler.

Der følger mange forandringer med, når børnehavebørn begynder i SFO eller førskole den 1. maj.

I forbindelse med det skifte kan børn have mange forestillinger og bekymringer, som de går og tænker på. Derfor er det en god idé som forældre at stikke en finger i jorden og tale lidt med barnet om, hvad de går og tænker.

Det fortæller Anja Hvidtfeldt Stanek, der er lektor i pædagogisk psykologi ved Syddansk Universitet.

»Mit væsentligste råd til forældre er at få fornemmet, hvor barnet er henne i forhold til skolestart. Er de nervøse eller glæder de sig?,« siger Anja Hvidtfeldt Stanek.

Hvis ens barn har bekymringer, så skal man finde ud af, hvad der ligger bag.

»Opgaven er langt hen ad vejen at finde ud af helt konkret, hvad de bliver nervøse over. Det vil ofte være noget, de har hørt i børnehaven. Og her skal man sørge for at nedtone bekymringen,« siger hun.

Det råd bakker Mette With Hagensen, formand for foreningen Skole og Forældre, op om.

»De spørgsmål, børnene ofte kommer med, er: Får jeg nogen venner, kan jeg finde toilettet, hvad hvis jeg bliver ked af det, hvad gør jeg så? Så her skal vi hjælpe med at gøre børnene trygge og fortælle dem, at det nok skal gå,« siger Mette With Hagensen.

Hun peger også på vigtigheden af at tage dramaet ud af opstarten, så barnet ikke går helt i baglås over, hvad der skal ske.

En metode kan være, at man fortæller sit barn, at det ikke skal kunne det hele i forvejen. En del børn tror nemlig, at de skal kunne læse eller synge hele alfabetet, inden de begynder.

»Her må man hjælpe dem med at få øje på alt det, de godt kan, og forklare dem, at de skal i skole for at lære,« siger lektor Anja Hvidtfeldt Stanek.

Har man et barn, som glæder sig til komme i gang med SFO og skole, så skal man stadig tage en snak med dem.

»Man må endelig ikke tage glæden fra dem, men hvis de har fået et helt urealistisk billede, kan man gelinde hjælpe dem med at få mere et realistisk billede,« siger lektoren.

En sidste vigtig pointe er at skabe ro og fred i begyndelsen.

»Man skal ikke forvente, at de har lige så meget energi til deres fritids- og familieaktiviteter i den her overgang, fordi der er så meget nyt, de skal forholde sig til, så de er faktisk på hårdt arbejde i starten,« siger Mette With Hagensen.

/ritzau/FOKUS

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.