Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Gidselsag sætter fokus på pressefrihed

Billeder af sømændene Lopez og Lyngbjørn var i fokus i retten. Her afgøres det, om Ekstra Bladet gik over stregen ved at bringe billeder af gidsler uden samtykke

København: Ekstra Bladets advokat, Carlo Siebert, holdt en avis i vejret og viste den frem for retten. På forsiden var et ikonisk billede fra terrorangrebet i lufthavnen i Bruxelles, som viste to sårede kvinder.

- Så fra nu af vil det så være retsstridigt at bringe sådan nogle billeder her?, spurgte han retorisk under sin procedure i Københavns Byret.

Spørgsmålet kom efter at sømændene Eddy Lopez og Søren Lyngbjørns advokat, Heidi Steen Jensen, anklagede Ekstra Bladet for groft at have krænket privatlivets fred, da de bragte kompromitterende billeder af mændenes liv i fangenskab i Somalia.

Desuden viderebragte Ekstra Bladet private oplysninger om helbred og selvmordstanker, som de to fortalte under pres fra piraterne. Billederne og oplysninger var i piraternes interesse og blev distribueret uden samtykke fra hovedpersonerne selv, fremførte advokaten.

- Der er tale om groft krænkende, meget stærke visuelle og private billeder, sagde Heidi Steen Jensen.

Men den opfattelse er Ekstra Bladet ikke enig i. Selv om virkeligheden ikke altid er pæn, er det mediernes opgave at beskrive den, fremhævede avisens advokat.

- Selvfølgelig må man bringe de billeder. Pressen må beskrive situationer og virkeligheden, som den foregår, sagde Carlo Siebert.

Han mener modsat sømændene ikke, at billederne har været særligt kompromitterende.

- De bliver ikke udsat for vold. Der er ikke tale om intime situationer, hvor de sidder på toilettet eller ikke har tøj på. Det er billeder, hvor de bare sidder. De sidder der bare. Det er ikke krænkende overhovedet, sagde han.

Ekstra Bladets advokat fremhævede desuden, at Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn selv frivilligt har givet oplysninger om deres helbred og vist præcis samme billeder, som Ekstra Bladet har, i tv-talkshows og bøger.

- Det kan ikke være meningen, at man føler sig så voldsomt krænket af Ekstra Bladet, at man vil have 500.000 kroner i erstatning den ene dag, og så den næste bringer de samme billeder, sagde Carlo Siebert.

- Så opretholder man ikke den grænse, man synes, Ekstra Bladet har overskredet.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.