Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fremtidens danske kampfly nærmer sig landingsbanen

Flere års gennemlysning af Joint Strike Fighter, Super Hornet og Eurofighter, der kæmper om at afløse F-16-flyet, er tæt på afslutningen. Nu bliver flyene rangordnet, inden politikerne tager over.

Tre flyproducenter dyster om at få lov at levere nye kampfly til Danmark.
Tre flyproducenter dyster om at få lov at levere nye kampfly til Danmark.

De tre flyproducenter, der kæmper om at blive valgt som Danmarks næste kampfly efter F-16-flyets pensionering, har svaret sandfærdigt på de mange spørgsmål, som Forsvarsministeriet via sit Nyt Kampfly Program har stillet gennem flere år.

Det siger direktør Lone Lindsby, der har siddet for bordenden i lokalerne over for Nationalbanken i København, hvor flyenes tekniske og kommercielle hemmeligheder nu hober sig op.

De tre flyproducenter, der står bag Eurofighter (Airbus), Joint Strike Fighter (Lockheed Martin) og Super Hornet (Boeing) har besvaret i alt cirka 950 spørgsmål, som er blevet til 5.000 sider med svar – og der bliver passet omtrent lige så godt på informationerne som på Nationalbankens valutabeholdning på den anden side af Niels Juels Gade. Gennemgangen af flyenes styrker og svagheder har fokuseret på fire områder. Flytypernes betydning for Danmarks strategiske målsætninger. Den del er vanskelig, fordi typevalgets betydning for Danmarks allianceforhold er svært at måle præcist. Kampflykontoret har derfor benyttet ekspertpaneler bestående af både faglige sikkerhedspolitiske eksperter og embedsmænd i ambassadør- og generalklassen til vurderingerne.

Flyene bliver rangordnet inden for de fire hovedområder, men det er op til politikerne at træffe den endelige beslutning.

Nødvendig fremtidssikring

Den militærfaglige del har inddraget både flytypernes evne til at gennemføre seks forskellige missiontyper og deres evne til at slippe uskadt fra opgaverne. Desuden har man set på, om flyene er fremtidssikrede i den forstand, at de gennem opdateringer kan opretholde deres kapaciteter i hele deres levetid, hvilket vil sige cirka de næste 30 år. Og her har flyproducenterne altså svaret ganske ærligt på spørgsmålene.

»Der har stort set ikke været forskel på deres svar og resultaterne af vores validering af svarene,« siger Lone Linds­by.

Et eksempel: Flyproducenten giver oplysninger om flytypens radar, dens rækkevidde og effektivitet i det hele taget. En radars formåen hænger sammen med den mængde energi, den bruger. Derfor kan man tjekke oplysningerne ved at undersøge, om flyet kan præstere den mængde elektricitet, som radaren skal bruge for at leve op til producentens specifikationer.

Evaluering af økonomien forbundet med køb og drift af de tre flytyper er også omfattende. Evalueringen inddrager både de økonomiske ricisi, der knytter sig til flytyperne, og omkostningerne ved at anskaffe dem og drive dem gennem hele levetiden. Endelig og ikke mindst har kampflykontoret inddraget den danske forsvarsindustri i vurderingen af, hvordan danske sikkerhedsinteresser tjenes bedst gennem industrisamarbejde med den valgte flyproducent.

Lone Lindsby vil ikke oplyse, hvornår kampflykontoret afleverer sit arbejde, men ifølge rygter vil det ske i løbet af april. Men forsvarsminister Nicolai Wammen (S) venter, at tidsplanen holder.

»Når Nyt Kampfly Program har færdiggjort beslutningsgrundlaget, vil det undergå regeringsbehandling forud for behandlingen i forsvarsforligskredsen,« skriver han i en e-mail til Berlingske.

»Regeringsbehandlingen og forligskredsbehandlingen vil også fokusere på muligheder og rammer for finansiering af anskaffelse og drift af nye kampfly. Typevalgsarbejdet følger sin tidsplan,« lyder det fra Wammen.

Ifølge forsvarsforliget skal typevalget ske inden 1. juli.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.