Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Forsker: Pas på med at dele folkeskolen op i praktisk og boglig

Projektopgaven i 9. klasse kan med fordel gøres mere praktisk. Men den bør ikke deles i to, mener forsker.

Det er en god idé at fokusere mere på det praktiske i folkeskolen, men der er ikke nogen grund til at opdele i boglige og praktiske opgaver.

Det påpeger Andreas Rasch-Christensen, en af landets førende eksperter i folkeskolen, efter at et forslag om at lave en praktisk version af folkeskolens obligatoriske projektopgave har fået bred politisk opbakning.

- Man skal være påpasselig med at dele tingene op, så noget hedder praktisk læring, og noget hedder boglig eller akademisk læring, siger Andreas Rasch-Christensen, der er forsknings- og udviklingschef ved VIA University College.

Det er SF's uddannelses- og undervisningsordfører, Jacob Mark, der står bag forslaget.

Han vil gøre det nemmere for eleverne at prøve kræfter med håndværksfag som tømrer- eller malerfaget, siger han til Berlingske.

Det skal få flere til at vælge en erhvervsuddannelse frem for en gymnasial uddannelse, som omkring tre ud af fire i dag søger mod.

Andreas Rasch-Christensen er enig med politikeren i, at en større del af ungdomsårgangen skal vælge en erhvervsuddannelse.

- Men jeg tror, at man skal passe på med at bruge sådan nogle projektopgaver og prøveformer til at sikre erhvervsuddannelserne.

I stedet er det vigtigere at udbrede viden om de forskellige valg - både på folkeskolerne og i hjemmene, mener forskningschefen.

Den nuværende projektopgave, som eleverne skal lave i 9. klasse, udarbejdes over fem dage.

Her skal eleverne arbejde på tværs af fag og undersøge en problemstilling, der i sidste ende munder ud i et produkt - det kan være en skriftlig rapport, en film eller en powerpoint-præsentation - der skal fremlægges.

Med Jacob Marks model skal eleverne have mulighed for at tilbringe tre af de fem dage på en erhvervsskole.

Her kan eleverne få hjælp og vejledning fra undervisere fra eksempelvis tømreruddannelsen til at udarbejde et produkt inden for det emne, de har valgt.

Andreas Rasch-Christensen mener dog, at det ville være bedre at fastholde én projektopgave. Men med mulighed for at bruge det praktiske mere.

- De, der umiddelbart arbejder bogligt, vil have rigtig have rigtig stor gavn af også at prøve nogle praktiske læringsformer.

- Jeg tror, at man skal lave én projektopgave, hvor man inden for de rammer giver mulighed for, at man kan komme ud i en virksomhed og afprøve nogle af de kompetencer, man kan udvikle der, siger han.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.