Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Forkert lys på motorveje kan give farlig trafik og ulykker

Det er et misforstået hensyn, der får bilister til at droppe det lange lys på motorvejen, advarer FDM.

Når det er mørkt, skal man på motorvejen huske fjernlyset på bilen. Arkivfoto. Scanpix/Mogens Flindt
Når det er mørkt, skal man på motorvejen huske fjernlyset på bilen. Arkivfoto. Scanpix/Mogens Flindt

Vrede, dyttende og blinkende medtrafikanter får mange bilister til at blænde ned for det lange lys, når de kører på motorvejen.

Men det er misforstået og risikerer at føre til ulykker. Det skriver bilejernes forening, FDM, i medlemsmagasinet Motor.

Loven siger, at man ikke må blænde andre trafikanter. Men den siger også, at man skal køre med det lange lys på motorvejene.

- Man vil ofte opleve, at hvis man - som loven foreskriver - kører med langt lys, vil nogle i den modsatte bane blinke og signalere, at du skal blænde ned. Men det er misforstået. Der er så stor afstand, at man ikke bliver blændet, siger Dennis Lange, der er jurist i FDM, til Ritzau.

En rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har analyseret 27 trafikulykker på landeveje sket om natten.

I halvdelen af de ulykker, hvor føreren kørte galt i et sving, var kun nærlyset tændt, mens brug af fjernlys, der normalt lyser op til dobbelt så langt, sandsynligvis kunne have afværget ulykken.

- Det lange lys er vigtigt, så man kan se tilpas langt frem og nå at reagere eller bremse, hvis der er en forhindring foran. Der er nærlys bare ikke nok, siger Dennis Lange.

- De 50-70 meter, man kan se, er ikke tilstrækkeligt, når man kører 110 eller 130 kilometer i timen. Man kan ikke nå at stoppe, hvis der pludselig ligger en genstand på vejen eller står en bil på tværs uden lys, uddyber han.

- I værste fald kan det give nogle rigtig grimme ulykker, hvis man ender med at køre frontalt ind i noget med så høj fart. Det kan betyde dødsfald.

Og bilister skal altså ikke frygte at forstyrre synet hos modkørende på motorvejene.

De skal holde blikket på deres egen bane, og selv om de formentlig vil registrere det lange lys, er der et stykke til at blive blændet, slår Dennis Lange fast.

Dog skal man skrue ned for lysstyrken, hvis man har medtrafikanter foran sig, da man kan blænde disse bilister via bakspejlet.

På landeveje skal man også slukke for fjernlyset, når man møder modkørende.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.