Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Forbud mod nøgenhed breder sig på sociale medier

Stolte forældre skal ikke være sikre på, at de kan få lov til at dele fotos af deres babyer på Instagram og Facebook. Nye retningslinjer skruer op for kampen mod bar hud.

For bart? »Af sikkerhedsmæssige årsager« fjerner det sociale medie Instagram af og til billeder af nøgne eller delvist nøgne børn. »Selv om dette indhold deles med de bedste hensigter, kan billederne blive brugt af andre på uforudsete måder,« lyder det i de nyligt præciserede retningslinjer. Foto: Iris
For bart? »Af sikkerhedsmæssige årsager« fjerner det sociale medie Instagram af og til billeder af nøgne eller delvist nøgne børn. »Selv om dette indhold deles med de bedste hensigter, kan billederne blive brugt af andre på uforudsete måder,« lyder det i de nyligt præciserede retningslinjer. Foto: Iris

Når forældre fremover poster billeder på Instagram af deres lille barn, der leger i vandkanten uden en trevl på kroppen, kan det blive fjernet af sikkerhedsmæssige hensyn. Hvis en Facebook-bruger vil dele et billede af et par bare baller eller et billede, hvor en kvindes brystvorter er blottet, kan man ligeledes forvente, at det sociale medie nægter andre at se med. Men hvis man derimod deler et foto på Instragram af en ammende kvinde, vil det være fuldt ud tilladt.

Det er resultatet, efter at mediegiganterne Facebook og Instagram har opdateret og klarlagt reglerne for, hvad deres brugere må dele med omverdenen.

»Vi ved, at der er mennesker, som vil dele nøgenbilleder af kunstnerisk og kreativ karakter, men af en række grunde tillader vi ikke nøgenhed på Instagram,« oplyser Instagram på sin hjemmeside.

Hvad angår billeder af afklædte eller halvnøgne børn kan billederne nogle gange blive fjernet af sikkerhedshensyn, lyder det videre: »Selv om dette indhold deles med de bedste hensigter, kan billederne blive brugt af andre på uforudsete måder.«

Svær balance

Billeder af kønsdele, samleje og kvinders brystvorter har altid været forbudt at dele på de to sociale medier. Men nu udpensler de to sociale medier meget specifikt, hvad de hundredvis af millioner brugere verden over må dele med omverdenen. De opdaterede retningslinjer kommer i kølvandet på en lang række protester mod de sociale mediers billedpolitik. Men selv om et billede af et afklædt barn eller et par bare bryster kan virke uskyldigt, er der god grund til, at de sociale medier laver klare retningslinjer. Det forklarer Christiane Vejlø, trendanalytiker i virksomheden Elektronista Media.

»Vi kan i Danmark godt synes, at det er fint, at junior render rundt uden bukser i vandkanten, mens de i USA kan blive dybt forargede. Man kan også sige, at der ikke sker noget ved, at vi ser et par bare bryster. Men det er også svært for de sociale medier at definere, hvor grænsen går. Det er med andre ord svært at skelne mellem rigtige og forkerte bryster,« siger Christiane Vejlø.

Senest har internetfænomenet #Freethenipples vundet indpas verden over, hvor kvinder under selv sammehashtaghar delt billeder af deres bryster påsociale medier som protest mod, at kvinders brystvorter i modsætning til mænds ses som noget seksuelt.

De sociale medier har omvendt også et ansvar at tage med hensyn til at forhindre spredningen af ufrivillige nøgenbilleder, forklarer Trine-Maria Kristensen, der er konsulent med speciale i Facebook. Hun forklarer, at der ikke sidder en hær af mennesker og kigger samtlige billeder igennem, og at det derfor kan være svært at definere en klar grænse for de sociale medier:

»Hvis jeg nu deler et nøgenbillede af mit barn eller min mand, og vi er enige om, at det er en god idé, er alt jo godt. Men problemet er, at de sociale medier ikke kan vide, hvorvidt det er rimeligt, at lige præcis jeg delerdettenøgenbillede afdenneperson. De kender ikke mit motiv bag delingen. Omvendt vil kritikerne sige, at det er censur. Det er en utrolig svær debat.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.