Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Forældre undrer sig over manglende midler til inklusion

Lærere må have de fornødne ressourcer, hvis børn med særlige behov skal trives bedre, mener Skole og Forældre.

For de forældre, der sidder i skolebestyrelserne, er det svært at få øje på de midler, der skulle følge elever, som er blevet inkluderet i folkeskolen. Scanpix/Thomas Lekfeldt
For de forældre, der sidder i skolebestyrelserne, er det svært at få øje på de midler, der skulle følge elever, som er blevet inkluderet i folkeskolen. Scanpix/Thomas Lekfeldt

Elever med særlige behov i folkeskolen trives dårligere end andre elever, og det går ud over deres faglige evner.

Det er en af konklusionerne i en rapport om inklusion fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI.

Ifølge formanden for forældreorganisationen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, er en af årsagerne, at skolerne ikke har fået de nødvendige ressourcer til at inkludere dem.

Det er forældrenes erfaring fra arbejdet i skolebestyrelserne.

- Udfordringen er, at vi ikke får tildelt de ressourcer, vi har brug for på den enkelte skole. Det er stadigvæk et mysterium, hvor pengene er blevet af, når børnene er kommet fra specialskolerne til de almene skoler, siger hun.

- De har altså ikke de penge med, som vi er blevet stillet i udsigt. De er forsvundet et eller andet sted.

Ifølge SFI-rapporten er en af årsagerne til, at elever med særlige behov trives dårligt, at de har svært ved at blive en del af de sociale fællesskaber.

Det skyldes blandt andet, at de andre elever har svært ved at acceptere forskellighed.

- Det betyder, at eleverne særligt har fokus på det, der gør dem ens, hvilket kan blive en barriere i forhold til det positive syn på forskellighed, som optræder i inklusionstankegangen, står i rapporten.

Ifølge Mette With Hagensen er der en sammenhæng mellem kulturen blandt eleverne, og de midler lærerne har til rådighed.

- Der skal være nogle faglærere, der forstår det enkelte barns udfordringer og forstår at få klassefællesskabet til at fungere. Og så skal der være noget backup, de kan tilkalde, siger hun.

Spørgsmål: Har forældrene et ansvar for at lære deres børn at omfavne forskellighed bedre?

- Vi har som samfund en opgave i at få genfortalt historien om styrken i forskellighed, siger Mette With Hagensen.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.