Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Førerløs bus kan få grønt lys om tre måneder

Vejdirektoratet har modtaget den første ansøgning om at gennemføre forsøg med selvkørende busser i Danmark.

Selskabet Autonomous Mobility har to typer af selvkørende busser i sin portefølje. Bussen på billedet går under navnet Arma og er produceret af franske Navya. Modellen er allerede i rutedrift i bl.a. Sion, Lyon, Detroit og Los Angeles. Free/Pressefoto/autonomous Mobility
Selskabet Autonomous Mobility har to typer af selvkørende busser i sin portefølje. Bussen på billedet går under navnet Arma og er produceret af franske Navya. Modellen er allerede i rutedrift i bl.a. Sion, Lyon, Detroit og Los Angeles. Free/Pressefoto/autonomous Mobility

København. Busser uden buschauffører rykker tættere og tættere på.

Den danske operatør Autonomous Mobility har som den første sendt en ansøgning til Vejdirektoratet om at få lov til at køre med selvkørende busser i Danmark.

Det bekræfter selskabets administrerende direktør Peter Sorgenfrei.

- Vi har indsendt ansøgningen og ser frem til at samarbejde med myndighederne i det foranstående forløb.

- Det ligger os stærkt på sinde at få hjul på jord hurtigst muligt, så folk kan opleve fordelene ved selvkørende teknologi i deres hverdag, siger han.

For selv om mange kommuner længe har luftet ambitioner om at få selvkørende teknologi på vejene, har ingen foreløbig sendt en ansøgning, fortæller afdelingsleder i Vejdirektoratet Andreas Egense, som derfor glæder sig over at have modtaget den første.

Han forventer, at sagsbehandlingen vil tage i hvert fald tre måneder.

Hverken Autonomous Mobility eller Vejdirektoratet kan på nuværende tidspunkt oplyse, hvor forsøget er planlagt til at foregå.

Siden juli har en lovændring gjort det muligt at gøre sig erfaringer med biler og busser, der kan køre selv, men alligevel har ingen søgt før nu.

Det hænger sammen med, at ansøgerne skal sørge for at have en hel del ting på plads, før de sender ansøgningen, siger Andreas Egense.

- De skal for det første have et køretøj, og de skal måske have aftaler på plads med dem, der ejer den vej, bilen skal køre på.

- Derudover skal de have en forsikring, og så skal de have en uvildig ekspert tilknyttet projektet, som kan give en uvildig vurdering af, om forsøget kan gennemføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Den slags praktiske ting har vist sig at tage lidt tid at få på plads, siger han.

Vejdirektoratet forventer, at det, som tilfældet er med Autonomous Mobilitys ansøgning, primært vil være busser, der ansøges om.

Forsøg med selvkørende personbiler vil i dag typisk foregå i enten bilproducerende lande, eller hvor der er et større marked end det danske og dermed en større markedsføringsværdi ved at gennemføre et forsøg.

- Men vi synes da, det kunne være spændende med den slags forsøg i Danmark også, siger Andreas Egense.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.