Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Følger du med i skolen? Det kan hjerneskannere afsløre

Danske forskere har fundet ud, at man kan hjerneskanne hele skoleklasser på samme tid for at finde ud af, om eleverne følger med i undervisning og forstår den. Forskere mener, at det kan bruges til at gøre undervisning bedre.

Forestil dig, at en lærer kan reagere straks, når en studerende mister interessen og kigger ud ad vinduet. Det kan være svært, hvis der sidder 30 elever i et klasselokale. Men nu har danske forskere fundet en metode til at finde ud af, om skoleelever følger med i undervisningen.

De danske forskere har fundet ud af, at man kan hjerneskanne en hel skoleklasse på samme tid. Det skriver Videnskab.dk.

På hjerneskanningerne vil man kunne se, om de studerende mister interessen, og om undervisningen derfor skal justeres. Og hvis en studerende begynder at miste interessen, vil læreren øjeblikkeligt kunne træde til med hjælp, fordi hjerneaktiviteten vil afsløre den mistede interesse med det samme.

En af forskerne bag opdagelsen, Lars Kai Hansen, leder af Cognitive Systems på DTU Compute ved Danmarks Tekniske Universitet, fortæller til Videnskab.dk, at teknologien kan være med til gøre undervisningen mere personlige og favne de svageste elever i klassen.

»Forestil dig, at en underviser får direkte feedback fra elevernes hjerner, så han eller hun kan se, om eleverne følger med i undervisningen eller måske ikke kan forstå den. Det vil gøre det muligt at lave meget mere målrettet undervisning, hvis man kan se, hvem der har brug for lidt ekstra hjælp. Det er bare én af mange anvendelsesmuligheder i det her,« siger han til Videnskab.dk.

Andreas Trier Poulsen, der er ph.d.-studerende ved Institut for Matematik og Computer Science ved DTU og førsteforfatter til det nye studie, siger til Videnskab.dk, at teknologien er tættere på, end man skulle tro. Ifølge ham er der sket meget inden for udviklingen af bærbare måleinstrumenter, og allerede nu er der lavet prototyper på flere forskellige slags apparater, der kan måle hjernens aktivitet.

»Jeg tror, at det er realistisk, at vi på et tidspunkt inden længe vil se forelæsningssale, hvor de studerende bærer den ene eller det anden type apparat til at måle deres hjerneaktivitet, og at forelæseren får en måling for de studerendes samlede opmærksomhed. Ud fra elevernes opmærksomhed kan han eller hun så se, hvornår det er tid til en joke eller en quiz. Samtidig kan de studerende få feedback om, hvor meget i sync, de er med deres medstuderende. Man kunne eksempelvis forestille sig, at deres telefon automatisk begynder at vibrere, når de falder hen,« siger han til Videnskab.dk.

Hjerneskannere er ikke vejen frem

Udgangspunktet for den danske forskning er resultater fra et amerikansk studie, hvor forskere har bevist, at man ved hjælp af dyre hjerneskannere kan afgøre, om personer følger med i en film. Nu har de danske forskere fundet ud af, at det kan gøres med en billigere model ved at udføre et lignende eksperiment på to grupper af ni studerende på DTU.

Selv om det tegner til, at hjerneskannere med succes kan bruges i undervisningen, mener Jeppe Bundsgaard, professor MSO ved Danmarks Institut for Pædogogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet og forsker i didaktik, ikke, at hjerneskannere er det, der er brug for i undervisningen.

»I dag efterstræber vi at få eleverne til at være aktivt deltagende i undervisningen og ikke sidde på en stol og lytte til lærerne. Denne nye teknologi er bedst egnet til den undervisning, som vi benyttede os af for mange år siden,« siger Jeppe Bundsgaard til Videnskab.dk.

Forskningsresultatet er for nylig blevet offentliggjort i tidsskriftet Scentific Reports.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.