Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Flygtninge risikerer livet i togtunnelen under Øresund

Siden Sverige indførte id-kontrol i januar, er antallet af flygtninge, som forsøger at krydse Øresund til fods gennem jernbanetunnelen, steget. Folk, der forsøger at komme til Sverige ad den farlige rute, risikerer at miste livet.

Arkivfoto: Sverige indførte allerede en midlertidig id-kontrol 12. november 2015, her på Hyllie station i Sverige, hvor det svenske politi kontrollerede pas.
Arkivfoto: Sverige indførte allerede en midlertidig id-kontrol 12. november 2015, her på Hyllie station i Sverige, hvor det svenske politi kontrollerede pas.

Et stigende antal har forsøgt at krydse Øresund gennem togtunnelen, siden den svenske id-kontrol blev indført 4. januar i år. Det oplyser pressechef for Øresundsbroen, Sanna Holmqvist.

»I slutningen af februar og i starten af marts, er vi blevet nødt til at sætte varmesensorer op i tunnelen. Det var på ingen måde nødvendigt, før grænsekontrollen blev indført,« siger hun.

Dansk politi er ved at danne et overblik over, hvem der forsøger at komme til Sverige gennem tunnelen, oplyser pressechef hos Københavns Politi, Mads Jensen. Noget tyder på, at det er folk uden gyldig legitimation.

»Hvis man går gennem tunnelen til Sverige, er det givetvis fordi, man ikke har mulighed for at tage toget eller krydse Øresund på anden vis,« siger han.

Dansk politi har måttet gribe ind i flere tilfælde, og så sent som torsdag var en uautoriseret person i tunnelen på den danske side. Både poliet og redningstjenester blev tilkaldt, og trafikken stoppede.

»Det er på ingen måde sikkert at gå gennem tunnelen. Det er en virkelig dårlig idé« siger Mads Jensen.

Chef for grænsepolitiet i Region Syd, Michael Mattsson, er også opmærksom på problemet.

»Det er meget farligt at være i en togtunnel. Der er stor risiko for, at man mister livet,« siger han til den svenske avis Aftonbladet.

Endnu er der ingen, som er nået hele vejen til Sverige gennem tunnelen, men Michael Mattsson fortæller om tilfælde, hvor folk har været tæt på togsporet og endda forsøgt at hoppe på kørende toge.

»Der er en strækning, hvor toget sænker farten. Der har vi haft episoder med folk, som har prøvet at hoppe på,« siger han.

Hos Øresundsbroen har man heller ikke et samlet overblik over, hvor mange der forsøger at krydse Øresund gennem jernbanetunnelen. Sanna Holmqvist fortæller, at dansk politi bliver alarmeret, hver gang sensorerne opfanger mennesker i tunnelen, da det er livsfarligt at befinde sig der.

»Det er utrolig farligt at gå i togtunnelen, og derfor tager vi det meget alvorligt. Det, vi kan gøre, er at sætte sensorer op og fortsat alarmere det danske politi, når vi bliver opmærksomme på, at der er mennesker i tunnelen.«

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.