Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fløj på hovedet for at redde kampfly: Derfor styrtede dansk F-16

27. oktober sidste år måtte en dansk pilot udløse sit katapultsæde og lade sit kampfly styrte ned i Vesterhavet ud for Rømø.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

Tre danske piloter skulle 27. oktober sidste år øve sig i at kaste bomber og skyde med F-16-flyenes 20 mm kanoner. Men øvelsesmissionen blev afbrudt kort efter take-off, og få timer senere stod det klart, at der ikke var anden udvej for den ene af piloterne, end at lade kampfly være kampfly.

Han udløse herefter sit katapultsæde med 435 km/t i 1,2 kilometers højde, og den ene af de tre F-16 jagere endte således dagen på havbunden 17 sømil i vest-nordvestlig retning fra Rømø.

I dag, godt syv måneder senere, lyder konklusionen i Forsvarets netop offentliggjorte havarirapport, at kampflyets venstre dæk eksploderede, mens piloten var ved at lette fra landingsbanen.

Piloten selv registrerede røg fra understellet, og over radioen fik han ifølge havarirapporten besked om, at »noget hænger ned fra dit fly«.

De følgende timer forsøgte piloten i samarbejde med sine kolleger i luften og kontroltårnet på land, som fik assistance fra ingeniører fra flyproducenten bag F-16, at finde på kreative løsninger på problemet.

En af dem bestod i at flyve på hovedet i et forsøg på at bruge centrifugalkræften - den såkaldte G-kraft - til at trække resterne af landingsstellet ind.

En anden var at udføre en kompliceret manøvre og bruge en krog monteret på flyet til at opfange et kabel i starten af landingsbanen.

Men dæk-eksplosionen havde forårsagede for store skader på landingsstellet, og det viste sig umuligt at lande kampflyet uden at sætte pilotens liv på spil.

Et totalskadet kampfly

Ifølge havarirapporten har undersøgelser vist, at det pågældende dæk havde et svagt punkt på grund af slitage. Til trods for at flyet før øvelsesmissionen var blevet gennemgået efter alle foreskrifter, og selv om piloten selv havde inspiceret flyet visuelt før afgang.

Forsvaret har siden bjærget resterne af kampflyet, som er et af de i alt 77 F-16 flystel, Danmark gennem tiden har købt. Flyet er totalskadet, fremgår det af havarirapporten:

»Der er massive og totaldestruerende skader på hele flyet som en naturlig konsekvens af omstændighederne, herunder hastigheden hvormed det kolliderede med havoverfladen.«

På baggrund af undersøgelsen af det ødelagt fly anbefaler Forsvarets Havarikommission blandt andet at forbedre kontrollen af kampfly-dækkenes slitage.

Til det siger vicechef for Flyverstaben, oberst Karsten Fledelius Jensen, ifølge en pressemeddelelse:

»Flyvesikkerhed er helt centralt for Flyvevåbnet, og dette er naturligvis ikke en situation, som vi ønsker at se igen. Der er fremkommet en række anbefalinger af Havarikommissionens arbejde, og dem forholder vi os nu til. Allerede nu, er flere tiltag sat i gang for at undgå en gentagelse af hændelsen.«

Læs hele flyvehavarikommissionens rapport her.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.