Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Flere biler skal kæmpe om pladsen på danske motorveje

Siden 2010 er trafikken på de danske motorveje steget med knap 25 procent, viser nye tal fra Vejdirektoratet.

Siden 2010 er trafikken på de danske motorveje steget med knap 25 procent.
Siden 2010 er trafikken på de danske motorveje steget med knap 25 procent.

København. Stort set hver dag er der mere trafik på motorvejene, end der var på samme dag året før.

Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

Siden 2010, hvor Danmark var på vej ud af en finanskrise, er trafikken på motorvejene steget med 26,3 procent.

Og alene i år steg trafikmængden med 7,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Det er en naturlig udvikling, når det som nu går bedre med økonomien, siger trafikforsker ved DTU Transport Mogens Fosgerau.

- Generelt vokser vejtrafikken med økonomien, for jo flere penge vi har, jo flere biler har vi råd til at købe, og jo mere vælger vi at køre i dem.

- Samtidig vokser trafikken ekstra meget på motorvejene, fordi man typisk også kører længere ture, siger han.

Men selv om der ifølge Vejdirektoratet er kommet knap en halv million flere biler på vejene siden 2007, er Danmark stadig efter lande som Sverige og Norge, når man ser på antallet af biler per indbyggere.

Og derfor vil trykket på motorvejene formentlig kun stige i de kommende år, siger Niels Tørslev, trafikdirektør i Vejdirektoratet.

- Når vi ser på de årsager, der ligger til grund for trafikvæksten, er der ingen grund til at tro, at udviklingen vil stoppe lige foreløbig.

- Tværtimod kan vi godt forvente at se endnu flere biler på vejene og dermed flere situationer med trængsel og kødannelser, siger Niels Tørslev.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) ønsker en effektiv infrastruktur, som binder Danmark sammen.

Derfor har han blandt andet igangsat undersøgelser af en ny midtjysk motorvej, en havnetunnel i København og en forlængelse af Hillerødmotorvejen.

- Det er imidlertid ikke nogen hemmelighed, at der på nuværende tidspunkt er meget begrænset råderum til nye investeringer i infrastruktur, lyder det fra ministeren i en mail til Ritzau.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.