Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Firma modtog penge for pleje af afdøde borgere: Her er firmaets forklaring

Gribskov Kommune har betalt millioner til firmaet Attendo for pleje af borgere, der har vist sig at være døde. Berlingske har talt med firmaet, der her giver sin forklaring.

»Det er uacceptabelt, og vi beklager meget. Det skal siges, at vi ikke har snydt,« lyder det fra Dorte Dahl, der er regionschef i sygeplejefirmaet Attendo. Firmaet har overfaktureret Gribskov Kommune for 13,4 mio. kr.
»Det er uacceptabelt, og vi beklager meget. Det skal siges, at vi ikke har snydt,« lyder det fra Dorte Dahl, der er regionschef i sygeplejefirmaet Attendo. Firmaet har overfaktureret Gribskov Kommune for 13,4 mio. kr.

Sygeplejefirmaet Attendo har over de sidste to år modtaget 13,4 mio. kr. for opgaver i Gribskov Kommune, der aldrig er blevet udført. Firmaet, der varetager hjemmepleje og sygepleje hos 1.200 borgere i kommunen, har opkrævet et stort millionbeløb for pleje af afdøde borgere og ældre, der for længst var flyttet fra kommunen. Firmaet har også krævet betaling for pleje af sår hos borgere, der ikke længere var syge, og for borgere, som Attendo ikke længere udførte arbejdet for, fordi borgerne var indlagt på hospitalet.

Berlingske har talt med Dorte Dahl, der er regionschef i Attendo. Hun giver her sin forklaring på sagens forløb:

»Det er uacceptabelt, og vi beklager meget. Det skal siges, at vi ikke har snydt. Vi ville ønske, at der var blevet faktureret rigtigt fra begyndelsen. Det her er ingen fordel for os. Vi tror, at vi har en indtjening, og pludselig viser det sig, at vi skal betale et større beløb tilbage til kommunen. Vi har absolut ingen interesse i at overfakturere, og vi betalte kommunen tilbage med det samme, da fejlen blev opdaget,« siger hun.

I har overfaktureret for 13,4 mio. kr., blandt andet for ydelser til personer, der ikke længere var i live. Hvordan kan det ske?

»Det er sket, fordi Gribskov Kommune ikke har et IT-system, der kan generere fakturaer. Det har de andre kommuner, som vi opererer i. Når der er gået en måned, trækker kommunerne lister fra deres IT-system, hvor vi kan se, hvad vi skal fakturere for. Vi gennemtjekker listerne, og så sender vi en faktura.«

»I Gribskov Kommune har vi ikke adgang til sådan et system, så vi skal selv manuelt sørge for, at det er i orden. Hvis vi får tilsendt en meddelelse om, at en borger er indlagt, skal en af vores medarbejdere skrive det ind i næste dags rute, så der ikke kører hjemmepleje ud til borgeren. Den samme medarbejder skal også huske hurtigt at give besked til den person, der står for at fakturere kommunen. Vi får rigtig mange af sådan henvendelser hver dag, og det er denne proces, der er sket fejl i. De processer har hos os ikke været tilstrækkeligt gode nok.«

Så I erkender, at det helt og holdent er jeres fejl, at der er blevet overfaktureret for så højt et beløb?

»Det kommer an på, hvordan man ser på det. Det er rigtig nok os, der har lavet fejlene. Men kommunen bør også stille et system til rådighed, som vi kan bruge. Vi har bedt kommunen om at få udviklet et sådan system.«

»Vi har også bedt kommunen om, at de tjekker vores fakturaer hver måned i stedet for hvert halve år, så vi oftere får tjekket, om der er fejl. Hvis vi ikke får registreret, at en borger er afgået ved døden, så bliver vi ved med at fakturere for borgeren, indtil vi selv opdager det eller til kommunen hvert halve år laver kontrol af vores faktureringer.«

Hvorfor skal kommunen bruge flere ressourcer på at tjekke noget oftere, som er jeres fejl? Er det ikke jer, der skal stramme op?

»Vi skal selvfølgelig rette op, og det har vi også gjort. Vi har brugt flere ressourcer til at sidde og gennemgå hver enkelt borger. Jeg prøver ikke at lægge opgaven over på dem, for jeg er klar over, at vi har en opgave, vi skal arbejde med. Men det går begge veje. Kommunen bør oprette et IT-system, som vi kan bruge.«

»Det har altid fungeret på denne måde, og der har altid været små fejl at regulere begge veje. Det har dog været mindre beløb, så derfor har processen været i orden. Det var først, da det handlede om så stort et beløb, at vi blev opmærksomme på problemet med faktureringsprocessen, og at vi bad kommunen om at ændre processen omkring faktureringen, så vi kan finde en anden løsning, der er mere sikker.«

Hvis der altid har været fejl, hvorfor er beløbet så pludselig blevet så højt i 2016 og 2017?

»Det er svært at svare på. Jeg kan se, at vi i en periode ikke har haft nok fokus på faktureringer, men det har vi rettet op på nu.«

Du siger I vil rette op. Kan I så garantere, at det ikke sker i fremtiden?

»Jeg kan ikke garantere, at der ikke sker fejl. Det vil der altid gøre, fordi vi har mange besøg hos borgerne. Vi er dog enige med kommunen i, at så længe fejlene holdes på et lavt niveau, så er det acceptabelt. Vi har en stor interesse i, at der bliver rettet op, for vi kan også se, at der er borgere, som vi glemmer at fakturere for.«

Er der sket lignende fejl i andre kommuner?

»Nej, for vi har et andre IT-systemer i de andre kommuner, som vi opererer i.«

Afgående borgmester i Gribskov Kommune, Kim Valentin (V), mener, at det her viser, at der ikke er styr på jeres firma, og han frygter for patienternes sikkerhed. 91-årige Agnes Jensen døde jo sidste år, fordi I ikke havde håndteret hendes situation korrekt. Hvordan vil I sikre borgernes sikkerhed i både Gribskov og landets andre kommuner i fremtiden?

»Siden det forløb har vi arbejdet på at forbedre kvaliteten på de områder, hvor vi havde fejlet. Vores medarbejdere har arbejdet meget med, hvornår de skal reagere, hvor vigtigt det er, at de får givet beskeder videre, og hvor vigtigt det er, at de får talt med en sygeplejerske, hvor de er i tvivl om, hvordan de skal agere i en situation.«

»Vi har dagligt masser af medarbejdere ude hos borgerne, hvor de skal lave en vurdering af situationen, og det kan nogle gange være svært. Selvfølgelig vurderer man nogle gange skævt eller forkert i forhold til borgernes behov. Det skete i sagen med Agnes, og det beklager vi dybt.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.